Goed begin Voorburg 1

Het eerste team heeft de eerste wedstrijd in klasse 1A van de Haagsche Schaakbond gewonnen. Tegen SHTV 2 werd het 5,5-2,5. Hiermee werd revanche genomen op de nederlaag die vorig seizoen werd geleden.  Vooral aan de onderste borden sloeg Voorburg toe, waarna Elmar Hommes in een spectaculaire partij het winnende punt wist binnen te halen.

Het werd dus een vrij gemakkelijke avond, maar daar zag het aanvankelijk niet naar uit. Na een uur stond het vrijwel overal ongeveer gelijk of stond eerder de speler van SHTV wat beter. Kamar was als eerste klaar. De hele partij stond Kamar wat onder druk, maar het evenwicht was geen moment verbroken. Uiteindelijk werd het remise.

Hierna liep Voorburg uit door overwinningen van Victor Burgers en Martin Mellens. De tegenstander van Victor zette de partij met een Londen-systeem erg solide op, maar raakte naarmate het middenspel vorderde de draad kwijt. Victor greep zijn kans en won een pion. Met een tactisch grapje probeerde zijn tegenstander het tij te keren, maar dit werkte als een boemerang.  Victor hield het hoofd koel en haalde het punt binnen.

Martin zijn overwinning was verdiend, maar enigszins gelukkig.  Hij wist zijn tegenstander mooi in te snoeren. Even leek het erop dat zijn tegenstander zich kon loswrikken, maar na een minder goede verdedigingszet  kon hij eigenlijk geen vin verroeren.  Met een machtige torenzet dacht Martin de winst binnen te halen. Zijn tegenstander geloofde hem en gaf de partij op. Achteraf gaf de computer aan dat Martin’s laatste zet niet de sterkste was en dat zwart een listige verdediging had gehad.

Ike Tjin á Lien wist zijn partij eveneens te winnen. Hij stelde zich met zwart solide op en zijn tegenstander beet zijn tanden stuk op de stelling. Ike wist eerst een pion te winnen, en later nog één. Zijn tegenstander probeerde met een loperoffer nog in troebel water te vissen, maar het eindspel was volkomen gewonnen. Klaas Bakker hield zijn partij remise. Na de opening had Klaas een verminkte koningsstelling met een lelijke dubbelpioen en zag het er bedenkelijk uit. Zijn tegenstander wist echter niet door de taaie verdediging te breken en Klaas wist een eindspel te bereiken dat volkomen gelijk stond.

Met nog drie partijen te spelen had Voorburg het gelijke spel inmiddels binnen. Helaas ging de partij van Siyar Zengin verloren.  Siyar liet zich door een gambiet niet uit de tent lokken en zette de partij solide op tegen zijn ervaren tegenstander. In het late middenspel speelde hij echter te voorzichtig. Siyar werd opgescheept met een slechte loper en had bovendien een pion minder. Ondanks taai verdedigen was dit op den duur niet meer droog te houden.

Elmar Hommes stelde uiteindelijk de overwinning veilig. Vanuit een Konings Indische opening  ontstond een onoverzichtelijke stelling. Elmar was twee torens kwijt geraakt, maar had hier wel vier lichte stukken en een aantal pionnen voor terug. Zijn stukken stonden bovendien zeer actief. Steeds moest zijn tegenstander uitkijken voor mat of verder materiaalverlies. Met weinig tijd op de klok zijn dit soort stellingen wel nagelbijten, zowel voor de spelers als voor de toeschouwers! Elmar speelde het rustig uit en haalde nog meer materiaalwinst, waarna zijn tegenstander opgaf.

Leo Bolle bepaalde met een mooie remise de eindstand op 5,5-2,5. Hij stond onder druk, maar wist door slim verdedigen een eindspel te bereiken waarin zijn paard veel sterker was dan de loper van zijn tegenstander. Die zat bovendien opgescheept met een mindere pionstelling. Helaas had Leo nog maar een minuut bedenktijd over. Uiteindelijk werd tot remise besloten. Rond middernacht en als je de laatste tram inmiddels hoort aankomen is de animo om dit soort stellingen uit te spelen iets minder groot.

Al met al een mooie overwinning. Het eerste team is aan de onderste borden op papier sterker geworden en dat betaalde zich in deze wedstrijd uit. Hierbij moet wel worden gezegd dat het ook niet tegen zat in deze wedstrijd. Alle bordjes vielen de goede kant op. Het is dus niet zo dat we de champagne al koud kunnen zetten. Wel kunnen we onze ambities naar boven bijstellen. In principe kunnen we dit seizoen meespelen om het kampioenschap. In de volgende wedstrijs moeten we kijken of we deze ambities kunnen rechtvaardigen.

De partij van Elmar