In memoriam: Aart Rietveld

We kregen het trieste bericht dat Aart Rietveld is overleden. Hij is 79 jaar geworden. Aart was jarenlang een gewaardeerd lid van onze club. Helaas moest hij een aantal jaren geleden vanwege zijn gezondheid stoppen met schaken.

Aart was een vriendelijke en enthousiaste man. Als zijn partij was afgelopen, bleef hij altijd vol belangstelling kijken bij de andere partijen. Zijn speelstijl was aanvallend en avontuurlijk. Liever een spannende partij die in verlies eindigde dan saai geschuif. Hij behoorde tot de sterkere spelers van de club, maar de ranglijst zei Aart niet zoveel Het spelplezier stond voor hem voorop. Een schuchter nieuw lid kreeg van hem gerust de gelegenheid een slechte openingszet terug te nemen.

Aart was leraar geschiedenis geweest en had veel gereisd. Over beide onderwerpen kon hij boeiend vertellen. Voor mij was het leuk om te praten met iemand die nog meer van geschiedenis hield dan ik. Hij reageerde altijd enthousiast op de verslagen en de teksten op onze website.  Gemopper paste niet bij hem. Als hij – bij uitzondering – al eens kritiek had, dan bracht hij die rustig en vriendelijk. Als de club iets deed- bijvoorbeeld een kraampje op het cultureel festival van Voorburg – dan kon je er vrij zeker van zijn dat Aart meedeed of langs kwam. We missen zijn betrokkenheid en enthousiasme.

Wij wensen de nabestaanden van Aart veel sterkte toe.