Hoe kijkt de buitenwereld tegen het schaken aan? Een manier om dit te onderzoeken is te kijken hoe schakers en het schaakspel in reclames wordt gebruikt. Toen ik begon met zoeken dacht ik dat schakers wel als wereldvreemde personen zouden worden afgeschilderd. Dit bleek erg mee te vallen. Natuurlijk is er nog een spotje waarin een schaakpartij wordt becommentarieerd door een voetbalverslaggever á la Jack van Gelder. Erg geestig! Gelukkig laten de andere reclames een breder pallet zien.
Wereldkampioenen zijn natuurlijk een dankbaar reclameobject. Dit kan alleen als of het wereldkampioenschap zelf of de persoon als bijzonder wordt gezien. Pas dan kom je immers op TV en leert ook het grote publiek je kennen. Het is geen toeval dat Magnus Carlsen, Anand en Kasparov vaak te zien zijn in commercials. Carlsen en Anand zorgden in hun land voor een doorbraak in de bekendheid van het schaken. Kasparov is ook een dynamische en energieke persoonlijkheid. Het is maar de vraag of Giri, als hij wereldkampioen zou worden, ook een reclamemagneet zou worden. Als je een markante persoonlijkheid bent, hoef je als schaker niet persé wereldkampioen te zijn. Er is een erg leuke reclame voor melk, waarin Victor Kortsnoj verliest van een koe (je leest het goed).
Twee dingen die vooral met schaken in verband worden gebracht zijn denken en strijd. Dit maakt het mogelijk ook andere sporters te laten schaken zoals ijshockeyers en boksers. Daarnaast kun je natuurlijk ook allerlei relaties leggen met strategisch denken. Ook voor consultancybureaus kan het schaakspel interessant zijn. Gezien de verbanden die je kan leggen tussen het schaakspel en oorlogsvoering kan ook het leger gebruik maken van het schaakspel. Zo is er een spotje waarin het schaken wordt gebruikt voor de werving van het Amerikaanse Korps mariniers. Het is een mooi filmpje, al zal niet iedere schaker even enthousiast zijn van het gebruik van zijn hobby voor deze doeleinden.
Ik heb niet veel Nederlandse voorbeelden kunnen vinden. Schaken is in Nederland vrij populair, maar in de Nederlandse media is het vrij karig. De Nederlandse reclame vind ik echter wel verreweg de leukste. Het laat een jongeman zien die iedere week zijn opa bezoekt om samen een potje te schaken. Het schaakspel als middel om mensen te verbinden. Een fijne gedachte!