Kerstgedachte

Kerst en Oud en Nieuw zijn een tijd van saamhorigheid. Samen met vrienden, familie of goede kennissen naar de Kerstnachtdienst, of, meer seculier, aan het Kerstmaal, terwijl op de achtergrond de opgetuigde Kerstboom in de kamer staat te stralen. Spelletjes horen daarom bij de feestdagen. In mijn herinnering zijn althans vele Kerstdagen besteed aan het gezamenlijk klaverjassen, het spelen van monopoly of een ander spel. Wat dat betreft passen schaken en feestdagen prima bij elkaar. Ook bij flakkerend kaarslicht kan een partij schaak worden gespeeld. Wie weet, zijn de feestdagen een reden om het schaakspel weer eens uit de kast te halen.

Kerst en Oud en Nieuw zijn ook traditie. Voor Christenen staat Kerst natuurlijk in het teken van de geboorte van Christus, met alle rituelen die bij de viering horen. Niet-religieuzen hebben hun eigen tradities: het gezamenlijk dineren, de Top-2000, het Glazen Huis van Serious Request, oliebolleneten en op 1 januari kijken naar skischansspringen in Garmisch-Partenkirchen. Het lijkt verschillend, maar de mens is een sociaal wezen. Gezamenlijk gedeelde tradities zijn daarom belangrijk voor een samenleving. Traditie en schaken passen natuurlijk prima bij elkaar. Veel schaakclubs kennen een Kerst- of Nieuwjaarstoernooi. Vaak heeft dit een wat speels karakter: het is bijvoorbeeld een snelschaaktoernooi of een toernooi met een handicap. Dit past ook weer in een traditie. Even een luchtig intermezzo, om in een nieuw schaakjaar fris en serieus aan de slag te kunnen.

Kerst en Oud en Nieuw zijn ook reflectie. Wat bracht het oude jaar, en wat brengt het nieuwe. Ook in dit opzicht past het schaken prima bij de feestdagen. Wat ging er goed, maar vooral, wat ging er mis. Is het Frans echt wel de meest geschikte opening, of moet ik toch iets anders kiezen? Zelfs op dieper niveau zijn er overeenkomsten. Ook dit jaar hoorde ik weer vaak “Ik stond goed, maar toen overzag ik Pf7 en ging het ineens mat”. Een vervelend verleden, maar met hoop voor de toekomst. Precies de sfeer bij de feestdagen!

Kerst en Oud en Nieuw zijn ook een tijd om te denken aan anderen. Mensen die minder te besteden hebben, mensen die ziek of éénzaam zijn proberen we een hart onder de riem te steken. Ook bij het schaken hebben we elkaar nodig. Natuurlijk wil je winnen, maar zonder tegenstander gaat het niet. Bij alle verschillen worden alle schakers verbonden door hun liefde voor het spel.

Kortom: de feestdagen en schaken passen prima bij elkaar. Ik wens jullie een vrolijk Kerstfeest en een voorspoedig 2018 met natuurlijk veel schaakplezier!