De voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Zo luidt het gezegde. Een goede voorbereiding voor een partij zou dan ook tot een goed begin kunnen leiden.  Zo was ook het plan voor de partij tegen de nummer één van de ranglijst.

Waar bestaat die voorbereiding dan uit?

De eerste stap is het kijken naar het verleden. Welke partijen heb ik al tegen hem gespeeld? En welke partijen kan ik van hem tegen andere spelers vinden. In mijn geval vond ik een partij, waarbij ik ook met zwart speelde, van ongeveer drie jaar geleden. Hij speelde d4, waarna het Albin tegengamiet op het bord verscheen:

1. d4 d5

2. c4 e5

2. … e5

Het Albin tegengambiet is natuurlijk alleen mogelijk wanneer wit op de tweede zet c4 speelt. Op de website trof ik twee recente competitie partijen van mijn tegenstander aan waarbij hij inderdaad c4 speelde op de tweede zet. Dit is dan altijd fijn om te ontdekken, zodat ik meer kans heb dat de voorbereiding tot een succes leidt.

In onze vorige partij speelden we vervolgens:

3. dxe5 d4

4. Pf3 Pc6

5. g3 Lg4

De tweede stap is het dieper analyseren van vorige partijen. Wat ging er destijds fout?. En hier wordt dan al snel duidelijk dat analyseprogramma’s Lg4 niet als de sterkste voortzetting zien. Aangezien deze programma’s het Albin tegengambiet sowieso als een zwakke opening kwalificeren, kan ik hier f6 als de minst slechtste zet bestempelen. Voordeel is dat wit deze pion wel moet slaan, anders krijgt zwart een sterk centrum. De volgende zet van wit is dus zo goed als bekend.

Nu ben ik aan de derde stap aangekomen: het nieuwe uitgangspunt voor een beter vervolg. Tenminste, dat is de bedoeling.

5. g3 f6

6. exf6

Zet na 5. … f6 6. exf6

De vierde stap is de openingskennis van deze variant weer op te frissen. Ik heb tenslotte deze variant al weer een paar jaar niet gespeeld. Het internet is dan natuurlijk de meest voor de hand liggende bron. En wat is er leuker dan een paar instructieve filmpjes over deze opening te bekijken

Kevin van de Chesswebsite heeft van bijna elke opening wel een korte samenvatting gemaakt. Vandaar was het bekijken van zijn filmpje [klik hier] wel de moeite waard. Daarnaast besteedt OnlineChesslessons.net in zijn youtubefilmpje [klik hier] ruim 25 minuten aandacht aan deze opening.

In dit laatste filmpje wordt gesproken over 6. … Dxf6 als ondergewaardeerde zet, met o.a. als doel de pion op d4 nog een keer te verdedigen. Ook al is een zet als Pxf6 een beter plan, kies ik toch voor de optie Dxf6. Nadat de loper dan ook ruimte heeft gemaakt om lang te rokeren kan er verder worden gedacht aan een aanvalsplan.

De vijfde stap is het opzoeken van partijen met het nieuwe idee. De megadatabase met 5 miljoen partijen vanaf het jaar 1850 is hier dan ook een mooie bron voor. Wanneer ik de stelling na 6. exf6 in de database opzoek kom ik ongeveer 70 partijen tegen. De zetvolgorde kan anders zijn geweest, maar de stelling is hetzelfde. Zo komt ook de stelling met 6. … Dxf6 in de database voor. Het leuke hiervan is dat je alle gevonden partijen kunt bekijken en op zoek kunt gaan naar de beste voortzetting.

6. … Dxf6

Wanneer wit g3 heeft gespeeld mag ik bijna rekenen op Lg2 en daarna eventueel korte rokade

7. Lg2 Lg5

Zwart maakt ruimte voor de lange rokade.

8. 0-0 h6

Deze zet is nodig om te voorkomen dat er een kwaliteit verloren gaat na lange rokade door Lf5.

De laatste stap is natuurlijk de uitvoering. Er is niets mooiers dan dat de partij verloopt zoals bij de voorbereiding. En dat was in deze partij dan ook het geval. Maar het optimisme werd dan ook gelijk getemperd door de zet 9. e5. Deze zet kwam niet in mijn voorbereiding voor! En er moest weer gewoon worden nagedacht.

Uiteindelijk ging ik ten onder. Ook al wist ik dat de stelling na zet 8 niet sterk genoeg was, heb ik mij te veel laten verleiden om de zet 6. … Dxf6 te spelen. Een goede les voor de volgende keer, waarbij na 6. exf6 het nieuwe uitgangspunt waarschijnlijk 6. … Pxf6 zal worden.

Voorbereiden is leuk en vooral leerzaam. Het geeft ook een andere ervaring achter het bord. Zeker als de voorbereiding en de werkelijkheid samenvallen.