Prijsuitreiking sluit competitie af

Martin Mellens is dit jaar opnieuw kampioen geworden van de Schaakvereniging Voorburg. Makkelijk ging dit zeker niet. Ike Tjin á Lin legde hem het vuur na aan de schenen. Thomas Kreitmair werd derde. In groep B ging de overwinning naar Hans Visser, die Lex Zeilstra nipt voorbleef.

Vanaf het begin ging de kampioensstrijd tussen Martin, Ike en Thomas. Thomas viel, mede door een verrassende nederlaag tegen Paul Baak, als eerste af. Daarmee werd het een tweestrijd tussen Ike en Martin. In de onderlinge partijen hielden zij elkaar in evenwicht. De eerste partij werd na harde strijd remise, maar in de tweede partij wist Ike Martin te verslaan en nagenoeg op gelijke hoogte te komen. Ike zijn kampioensaspiraties werden wreed verstoord door Adrey Caljé, die Ike in één partij wist te verslaan en in een andere partij op remise wist te houden. Toen Martin de laatste partij tegen Ike wist te winnen was de strijd om het kampioenschap eigenlijk beslist. Martin bleef zwetend, zwoegend en ploeterend zijn partijen winnen, waardoor Ike niet meer dichterbij kon komen.

Adrie Goebertus startte slecht, waardoor hij een wat kleurloos seizoen speelde. Door een sterke eindsprint wist hij nog de vierde plek te bereiken, maar een podiumplaats was eigenlijk nooit in zicht. Adrey Caljé speelde een opvallend seizoen. Hij plaatste zich met de hakken over de sloot voor de eerste groep, maar zette toen een sterke tussensprint in. Even wist hij zich zelfs op de vierde plek te nestelen. Uiteindelijk duurde het seizoen twee wedstrijden te lang. Door nederlagen tegen Martin en Aart Rietveld viel hij terug naar de vijfde plek.

In groep B was de strijd eveneens zeer spannend. Aanvankelijk leek Hans Visser onbedreigd op de eerste plek af te stevenen, maar aan het einde begon de machine te haperen. Lex Zeilstra kwam met een sterke eindsprint naderbij. Uiteindelijk kwam Lex net iets te kort om Hans de eerste prijs te ontfutselen. De degelijk spelende Jan van Keekem werd derde in deze groep.

De interne competitie is hiermee beëindigd, maar dit betekent niet de schaakstukken worden opgeborgen. Vanaf 16 juni start de zomercompetitie in De Sierkan. Anderen zullen ervoor kiezen hun krachten te meten in de zomertoernooien, of uitrustend op het strand hun schaakwapens gaan slijpen. In de eerste week van september gaat de nieuwe competitie weer van start.