Grand Prix Delft

Jonge Voorburgse meesters vallen weer in de prijzen !

Gisteren, zondag 29 mei, werd de 7e Grand Prix van het seizoen gespeeld. Dit keer waren wij te gast in Delft. In een mooi groot schoolgebouw stonden de tafels in de grote zaal al klaar. In de ontvangst-hal was ruimte gemaakt voor de zogenaamde Formule-groepen; deze zijn bedoeld voor de wat betere spelers. Zij spelen ook met klok. In de hoogste groep speelde Jie-Ren mee. Dit keer speelde hij tegen wat oudere ( en op papier sterkere) jeugdspelers. Op rating als laatste in de groep maar hij wist toch 1 partij te winnen. Goede prestatie en weer de nodige ervaring opgedaan.

Er werden maar liefst ruim 150 deelnemers verwacht.  Dertien jeugdleden van onze vereniging waren aanwezig. Onderverdeeld in verschillende groepen van 6 deelnemers bonden zij de sportieve strijd op het schaakbord aan. Voor enkele leden (Jochem, Lars, Julius)  was het vandaag hun allereerste wedstrijd ooit. Reuze spannend dus.

Bij de vorige Grand Prix wisten wij aardig wat prijzen mee naar huis te nemen. Ik was benieuwd hoe het vandaag zou gaan. Je gaat immers bij goede prestaties elke keer wat omhoog in punten. Bij de volgende wedstrijd word je dan hoger ingedeeld en krijg je sterkere tegenstanders.

Tijdens de wedstrijden liep ik wat rond om onze spelers te zien. En ik zag dat het goed was. Iedereen speelde keurig volgens de regels die wij op de lesavonden met elkaar hadden afgesproken.  Soms werd er verloren en soms werd er gewonnen of remise gespeeld. Geconcentreerd en sommige spelers met rode wangetjes achter het bord. Leuk om te zien. En, niet onbelangrijk, geen enkel geklaag als er een keer verloren werd. Chapeau voor zo’n instelling!

Aan het einde van de dag konden wij de balans opmaken. En wederom konden wij weer prijswinnaars noteren : vier maal een 1e prijs (Simon, Wessel, Luuk en Jochem) en vier maal een 2e prijs (David, Ching Sui, Julius en Willemijn). Proficiat met jullie welverdiende bekers!

Maar ook de overige spelers (Noel, Ian, Lars en Olivier) hebben goed gespeeld. Nu geen prijs maar die gaan er vast in de toekomst wel komen. Veel blijven oefenen en spelen.

De volgende en laatste Grand Prix van het seizoen is op 2 juli a.s. Noteer deze alvast in de agenda.