Haal de schaakolympiade naar Nederland

Naast het EK-voetbal, de tour de France en de olympische spelen kende de sportzomer nog een vierde groot sportevenement. De schaakolympiade die dit jaar in Baku werd gehouden. Zeker 150 landen nemen hieraan deel. Het contrast in media-aandacht in Nederland had niet groter kunnen zijn. Voor de eerste drie sportevenementen stonden radio en televisie 24 uur per dag ter beschikking. De resultaten van de schaakolympiade waren aanvankelijk niet eens op teletekst te vinden.

De Nederlandse media hebben nauwelijks nog aandacht voor schaken. De resultaten van het Nederlandse schaakteam waren uiteindelijk bedroevend (36e), maar ook toen ze nog bovenaan stonden was er op radio, tv en in de kranten geen aandacht. Tekenend was het zinnetje dat ik vond in de nabeschouwing van de Olympische spelen. “Bij denksporten zijn nog miljoenen te halen die kunnen gaan na sporten waarin Nederland medaillekansen heeft”. Kennelijk was het de dienstdoende journalist ontgaan dat het Schaken zijn eigen olympiade kent.

De reguliere Olympische spelen zijn fantastische reclame voor de sport. Vele uren konden we op televisie genieten van bijna letterlijk talloze sporten. Vooral de wat minder bekende sporten profiteren hiervan. Zeilwedstrijden moeten normaal gesproken genoegen nemen met één camera en twee minuten zendtijd die over zijn na de voetbalwedstrijden. Bij de olympische spelen is er altijd geld de sport perfect in beeld te brengen en zijn er kenners in de studio die vertellen waar je op moet letten. Al met al een feest voor de sportliefhebber.

Schaakolympiades kunnen ook aantrekkelijk zijn als kijksport. Door de vele partijen gebeurt er altijd wel iets interessants. Het landenaspect biedt bovendien de mogelijkheid je te identificeren met “jouw” team. En, niet onbelangrijk, de meeste olympiades zijn spannend tot de laatste ronde. Alles staat of valt met goed commentaar. Het turnen heeft Hans van Zetten die enthousiast commentaar combineert met kennis van zaken. Bij het Schaken denk ik het eerst aan Hans Böhm en Hans Ree, maar misschien is het nog wel leuker een jonge, enthousiaste grootmeester te nemen. Als we het helemaal niet meer weten, vragen we Nick Schilder.

Waarom proberen we de schaakolympiade niet naar Nederland te halen? Minister Schippers wilde proberen de olympische spelen naar Nederland te halen. Dit kost miljarden en is waarschijnlijk onhaalbaar. Het binnenhalen van de schaakolympiade biedt mogelijk meer kansen. Het past uitstekend bij Nederland Kennisland, dat de politiek vaak als motto hanteert. Je zou het schaken hiermee een nieuw elan kunnen geven. Wat dat betreft is 2020 een mooi jaar. 85 jaar na het wereldkampioenschap van Euwe maken we een nieuwe start. Mooie dromen!