In Memoriam: Hans van Lis

Op zaterdag 30 april is ons gewaardeerde clublid Hans van Lis overleden. Hij is 67 jaar geworden. Hans was ernstig ziek. Toch zijn wij nog verrast hoe snel het einde is gekomen.

Sinds november 2015 was Hans lid van de Schaakvereniging Voorburg. Daarvoor speelde hij bij RHC-Arena en SV Botwinnik. Het was een feest om Hans als clublid te hebben. Altijd was hij van de partij. In de gewone competitie, de zomercompetitie of op een schaaktoernooi. Hans wilde altijd wel schaken. Nooit viel daarbij een overtogen woord. Het resultaat was minder belangrijk dan de gezelligheid. Hij was een sociale en vriendelijke man. Vaak meehelpen om de stukken klaar te zetten of op te ruimen. En na afloop van de schaakpartij natuurlijk even napraten aan de bar.

Rond oud en nieuw werd duidelijk dat Hans zeer ernstig ziek was. Zijn passie voor het schaakspel was ongebroken. Misschien was het schaakspel ook een uitlaatklep voor zijn frustratie. Hij had nog zo veel plannen die door de ziekte zijn gedwarsboomd. Hij bleef naar de clubavond komen als dat ook maar enigszins mogelijk was. Op 8 maart speelde hij nog een partij voor de competitie. Het werd remise. Het is fijn dat de clubavond zoveel voor Hans heeft betekend. Maar Hans betekende ook veel voor ons Schaakvereniging Voorburg. Gelukkig hebben we als club nog aan hem kunnen meegeven hoezeer we zijn komst waardeerden en met hem meeleefden.

Als schakers zijn wij gewend aan verlies, maar de dood van Hans is van een andere orde. Hij laat een lege plek achter op de club. Wij kunnen niet anders dan de stukken opzetten en doorgaan met schaken. Maar tijdens de partijen zullen we af en toe toch aan Hans en zijn opgeruimde karakter denken.

Hans van Lis (rechts) samen met Marcel Wouters