In Memoriam: Lex Zijlstra

Op vrijdag 28 juli is oud-clublid Lex Zijlstra overleden. Lex is 73 jaar geworden.   Meer dan 25 jaar was Lex een gewaardeerd lid van onze club. In 2018 moest hij door gezondheidsproblemen en zeer tegen zijn zin afscheid nemen van de club.

Lex was een rustige en vriendelijke man, die humoristisch uit de hoek kon komen. Als schaker speelde hij ondernemend en ging hij een openings-theoretische discussie niet uit de weg. Hij streed mee om het kampioenschap en was een vaste waarde in het eerste team van Schaakvereniging Voorburg.

De laatste jaren van zijn lidmaatschap had Lex  gezondheidsproblemen, die steeds ernstiger werden. Ondanks dat bleef hij naar de club komen om zijn partij te spelen. Het is altijd fijn om te zien dat iemand zoveel vreugde haalt uit het schaken. Het zegt iets over de speelkracht en het doorzettingsvermogen van Lex dat hij een geduchte tegenstander bleef, terwijl de ziekte hem zichtbaar veel kracht kostte.

Zelf herinner ik mij Lex als een clublid op wie je altijd een beroep kon doen. Zijn standpunten bracht hij altijd op een bedachtzame en rustige manier naar voren. Hij kwam ook na zijn afscheid als clublid altijd langs als we op de culturele markt van Voorburg ons kraampje hadden. We gaan die bezoekjes zeker missen.