Jeugdschaak bij Schaakvereniging Voorburg

Als nieuw bestuurslid is mij gevraagd een stukje te schrijven waarmee we het jeugdschaak en het seniorenschaak met elkaar verbinden. Bij deze voldoe ik graag aan dat verzoek.

Ik heb vroeger schaken geleerd van de leraar van de vijfde klas lagere school; vond het interessant en was al snel instaat om mijn eigen vader te verslaan. Toen ik wat ouder was ben ik lid geworden van schaakvereniging Arena in Mariahoeve, waar ik “gewoon” in de competitie meedraaide.

Ik weet het mij nog goed te herinneren, geen vrouwen, de meeste mannen met grijze haren (of helemaal geen haar), een soort van tussengroep (tussen 20 en 40 jaar oud) en maar zeer weinig spelers onder de 20.

Daar was ik er dus één van. De vereniging speelde op donderdagavond en de onderlinge competitie begon om 20:00 uur. Er was altijd een soort van spanning; thuis had ik hard gestudeerd in het “openingen vademecum van drs. F. Roessel” en ik probeerde met de opening voordeel te behalen wat niet altijd lukte.

Geen internet en geen computers, we waren volledig afhankelijk van de geschreven pers of boeken voor de informatie over openingen, het middelspel en het eindspel.

Toen ik ging studeren in Delft werd een studievriend ook lid bij Arena en streden we samen om het clubkampioenschap wat ik uiteindelijk in 1984 een keertje won…… Hiep hiep hoera….

Toen een periode van jaren waarin ik niet heb geschaakt vanwege totaal gebrek aan tijd door een drukke baan. Toen ik in 2018 ben gestopt met werken, begon het schaakvirus weer te kriebelen en ik ben midden in het schaakjaar 2019-2020 een keer bij Schaakvereniging Voorburg gaan kijken en vervolgens lid geworden.

Is het nu anders dan vroeger???

Nog steeds zien we op de dinsdagavond voornamelijk mannen, maar de leeftijden zijn beduidend anders. En buiten de vereniging schaakt men vaak via de computer tegen anderen (soms wildvreemden uit andere landen) en op het internet is alles te vinden over openingen, het middenspel en het eindspel.

Maar wat voor mij een echte opsteker was is dat onze schaakvereniging maar liefst 57 jeugdleden heeft en dit aantal is nog steeds groeiende. De jeugd speelt op vrijdag en krijgt les volgens een professioneel systeem. De belangstelling is groot en er is staan zelfs nog 8 jeugdigen op de wachtlijst voor september. Ongetwijfeld heeft de populariteit van de Netflix serie “The Queens Gambit” daaraan bijgedragen.

En de schaakkwaliteit van de jeugd is hoog; ik heb tijdens de corona periode diverse malen meegedaan aan het snelschaak rondje (virtueel) op donderdag avond en het was echt oppassen  geblazen. Sommige van de (ex)jeugdleden spelen nu ook op de dinsdagavond en ik heb vorig jaar (voor Corona) zelf nog een partij gespeeld tegen David waarbij ik goed ben weggekomen.

Ik weet de avond nog goed te herinneren, wat gaat er door je heen als je tegen zo’n jeugdige speler moet spelen…. niet verliezen dus, voorzichtig spelen, etc. Ik begrijp nu pas hoe de spelers waartegen ik schaakte toen ik zelf jeugd was zich moeten hebben gevoeld. Anyway, de partij tegen David heb ik dus gewonnen, maar het had evengoed anders kunnen lopen na de ongelofelijke blunder op de 40e zet van wit: 40 … gxf5, hierna had de witte dame binnen kunnen vallen met torenwinst, etc…..

Ik ga deze partij goed bewaren, zodat ik later nog een keertje kan melden dat ik van David heb gewonnen als hij doorgestoten is naar hogere schaakregionen..

Het jeugdschaak staat in grote belangstelling en Fong Li Caljé runt het hele programma. Ze spelen op de vrijdagavond, een deel in Essesteijn en een ander deel bij Adrey thuis op de van de Wateringelaan. Adrey doet twee groepen, en in Essesteijn hebben we één groep. Ook wordt er nog gespeeld door de jeugd in de 3e klasse van de HSB competitie. Ik ben al een keertje wezen helpen op een vrijdag en het is leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn… het is prachtig om te zien hoe zo’n jeugdige schaker achter het bord zit en bijna zonder moeite een oudere ervaren schaker van het bord veegt.