Kerstgroet 2021

Het jaar 2021 was een jaar met wisselende gezichten. Een jaar van hoop, omdat een vaccin werd gevonden tegen het coronavirus. Maar ook van teleurstelling, omdat het virus hardnekkiger is dan verwacht. Aan het einde van dit jaar zitten we toch in een nieuwe lockdown. Een jaar met een trieste moord op Peter R de Vries, maar ook met prachtige sportsuccessen van Max Verstappen en op de Olympische zomerspelen.

Het schaakjaar 2021 begon fantastisch. Jorden van Foreest wist het Tata Steel toernooi te winnen. In 1985 won voor het laatst een Nederlander dit toernooi. Magnus Carlsen wist na een mooie match zijn wereldtitel te behouden. Maar ook het schaken werd overschaduwd door de coronamaatregelen. We hebben elkaar dit jaar te weinig kunnen zien.

Met de Schaakvereniging Voorburg gaat het desondanks goed. Als we niet in wijkcentrum Essesteijn terecht kunnen, dan schaken velen via chess.com op het internet. De jeugdafdeling van SV Voorburg bloeit. Bij de senioren heeft SV Voorburg er een hoop nieuwe leden bij gekregen. Verheugend vind ik het dat mensen van verschillende leeftijden zich aanmelden en dat nu ook twee vrouwelijke seniorleden hebben.

Het jaar 2021 was ook het jaar van toenemende frustratie en ongeduld. De meeste mensen vragen zich af hoe lang we nog beperkende maatregelen zullen hebben. In het schaken zijn frustratie en ongeduld slechte eigenschappen. Hoe vaak verspeel je niet punten door een te haastige aanvalszet of pionopmars. Met het huidige coronavirus is dit ook zo. We staan op voordeel tegen corona, maar er zijn onverwachte zetten en we zullen zorgvuldig moeten maneuvreren om de winst in 2022 te bereiken.

Ik hoop dat 2022 het jaar zal zijn van toenemend vertrouwen en optimisme. Laten we hopen dat met de prikken ook het humeur van de mensen een “boost” krijgt. Laten we proberen meer open te staan voor anderen en niet gelijk met een mening klaar te staan. Eerst denken, dan oordelen is een motto wat een schaker niet onbekend zal zijn. En natuurlijk wens ik ook iedereen in 2022 een voorspoedig schaakjaar toe. Thuis, op de schaakclub of op internet. Natuurlijk hoopt iedere speler op veel overwinningen, maar het belangrijkste is dat we samen schaken. Ook in 2022 zullen we het samen moeten doen!