Mijn schaakavonturen

Toen er aan de leden van onze schaakvereniging werd gevraagd om ook eens een stukje te schrijven voor de website, moest ik denken aan de blog die ik vorig jaar augustus heb geschreven over mijn schaakavonturen. Hieronder is deze te lezen, met aansluitend hoe het verder is gegaan.

Soms wordt aan mij gevraagd hoe het komt dat ik schaken zo leuk vind. Het is een heel verhaal, dus leek het mij aardig om dat eens op te schrijven. Mijn allereerste herinneringen aan schaken gaan terug naar de lagere school, waar mijn broer en zus tijdens of na schooltijd gingen schaken. Een enthousiaste meester organiseerde dit en bij broer werd in die periode het schaakvuur ontstoken. Ik richtte mij in die periode op de blokfluitlessen met diezelfde meester, maar broer bracht het schaken mee naar huis en in die tijd speelden we menig potje met elkaar. Ik herinner mij dat ik ook weleens met mijn broer meeging naar toernooitjes in Den Haag en dat ik eens een simultaan wedstrijd heb gespeeld tegen Ree, volgens mij was dat bij de opening van winkelcentrum Leidsenhage. Terwijl mijn broer een zeer goede schaker werd, die competitie en toernooien speelde, speelde ik mijn laatste “echte” wedstrijd op de sportdagen van de Pedagogische Academie.

Schaken bleef ik wel promoten in de klas. In de rekenhoek had ik een schaakbord en stukken staan en liet ik de kinderen hier spelenderwijs mee spelen. Er waren altijd wel een paar kinderen die iets wisten van het spel en andere kinderen het een en ander konden uitleggen. En soms, als er tijd was, speelde ik een spelletje met ze mee.

Eind 2018 wees mijn dochter mij op de schaakapp Chess.com. Zij speelde al een tijdje online met vrienden en dacht dat ik dat ook wel leuk zou vinden. En dát vond ik. Spelen met mensen over de hele wereld, met ongeveer dezelfde speelsterkte, blijft inderdaad heel leuk. Iedereen heeft weer andere strategieën, dat is leerzaam en leuk om te zien.

Het jaar daarna vielen een aantal dingen samen. The Queen’s Gambit kwam uit op Netflix en deze serie ontstak bij mij echt het schaakvuurtje. Toen ik tijdens de lockdown, na mijn cursus Engels een nieuwe uitdaging zocht, dacht ik: “Waarom ga ik mij niet verdiepen in het schaakspel”. Ik kocht mijn eerste schaakboek “Schaken voor Dummies” en volgde wat online lessen. Dat was het toch niet helemaal. Via de Schaakbond kwam ik de serie “Lekker schaken” tegen, bestaande uit vijf boekjes om thuis zelf te oefenen. Elke les bestaat uit een uitleg, voorbeeldstellingen en oefenopgaven, die je achterin het boekje kunt controleren.

Naast het oefenen en spelen via Chess.com, vind ik het ook erg leuk om te lezen over schakers. Bij het Max Euwe Centrum in Amsterdam heb ik een paar leuke tweedehands boeken gekocht over Euwe, Fischer en Magnus Carlsen. Partijen naspelen uit deze boeken, of eigen partijen analyseren via Chess.com is ook leuk voor de afwisseling. Er valt zóveel te leren en te lezen.

Een nieuwe uitdaging wordt ook het geven van schaaklessen aan leerlingen en een aantal leerkrachten van school, waar ik in september mee begin.

En heel leuk, na 50 jaar, is de cirkel rond, speel ik via Chess.com met de man die ooit het schaakvuur bij mijn broer ontstak. We chatten over de partij die we spelen en zo is schaken ook heel gezellig.

Op mijn Instagram lekker-schaken plaats ik foto’s en berichtjes over mijn schaakavonturen. Zo hoop ik anderen ook enthousiast te maken …

Inmiddels heb ik in september meegedaan aan de Schaak-off, georganiseerd door de KNSB, om nieuwe leden te werven, zijn de lessen op de Margriet begonnen en helaas ook weer tijdelijk gestopt in verband met de coronamaatregelen én ben ik in oktober lid geworden van onze schaakclub. Naast de clubavonden schaak ik ook online -dagelijkse- partijen tegen clubleden, probeer ik steeds meer te leren en heb ik vooral heel veel schaakplezier.