Nadenken in tijdnood

Een half jaar geleden ben ik begonnen met het spelen van het Benko-gambiet. Ik wou met zwart graag een andere opening spelen tegen d4. Eentje die niet zo voor de hand ligt en waar de meeste clubschakers ook over na moeten denken. Daarnaast geeft het Benko-gambiet al snel een open middenspel, met mogelijkheden langs de damevleugel.

In deze partij weigerde mijn tegenstander mijn pion op a6 te slaan, waardoor de a en b-lijn niet beide open komen. Desalniettemin vorderde mijn aanval toch via de damevleugel. Na bijna 3 uur deed wit een ultieme wanhoopspoging: hij verloor een kwaliteit en offerde een paard. Met nog één minuut op mijn klok kwam de volgende stelling op het bord.

Deze stelling is ontstaan nadat ik met mijn toren a2 had geslagen en de aangevallen dame op d2 daarom is ‘gevlucht’ naar h6. Gevlucht tussen aanhalingstekens, want ik heb wit geholpen aan een aanval op mijn kwetsbare koning.

Maar wat nu? Ik zie mezelf zo ondertussen mat gaan, terwijl ik nou net zo lekker aan een aanval begonnen was. Ik zou hier graag tien minuten over na willen denken., maar de tijd dringt. Die tien seconden die je er per zet bij krijgt is hier niet genoeg.

Ik ga mat! Of toch niet…

Mijn conclusie: Ik ga mat. Dus dan maar met gedwongen zetten de partij zien te redden.

31. … Txg2+

32. Kxg2 Ph4+

33. Kg3

En nu zijn mijn gedwongen zetten op, en is de partij verloren (mat in vijf). Mijn paard heb ik terug gezet op g6

33. Pg6

En blijft er een mat in drie over:  34 Ld4 Dxf3 35. Txf3 cxd4 36. Dg7#

Wat heb ik niet gezien na zet 30. Dh6, (stelling in bovenstaande diagram) ?

Ik ga niet mat! Maar moet de goede zet wel zien te vinden.

31. … Dc2

Dreigt mat in één en Fritz maakt mij achteraf blij met een score voor wit van -18

32. Pf4 is nodig.

32. … Lc4

En wit krijgt het erg benauwd.

Wit kan het nog uitstellen met bijvoorbeeld h4, maar gaat uiteindelijk ten onder.

Nu blijft het probleem dat ik deze voortzetting niet had gezien. Maar ook al had ik deze wel gezien, dan had ik het waarschijnlijk niet in één minuut tot een goed einde kunnen brengen.