Notenboom toernooi 2024

Een aantal weken geleden heeft het Notenboom toernooi plaatsgevonden. Dit is een groot weekend toernooi met meerdere klassieke partijen. Als Voorburg waren we sterk vertegenwoordigt, met de Kroon broers, Kühlings, ons relatief nieuwe lid Klaas bakker. Aan al deze deelnemers heb ik de beste en slechtste partij gevraagd. Zo kunnen jullie mee genieten met de triomfen en de pijn.

De resultaten

Het was zeker geen verkeerde uitslag voor onze deelnemers. Velen deden voor de eerste keer mee in de B poel en waren hier de spelers met de laagste ratings. Voor Cosmo was het zijn eerste toernooi. Iedere speler heeft zich staande weten te houden en er zijn flink wat rating punten gescoord deze maand! ( Zelfs als we de FIDE verandering negeren ).

GroepPlaatsSpelerScoreTPRW-We
B31Yvo Kuhling3,51829+1.48
C39Cosmo Kuhling31478
B40Rik Langeveld31849+1.45
B54Klaas Bakker31722+0.9
B57Bart Kroon2,51744+0.99
B59Jan Kroon2,51738+0.79

Yvo Kuhlin

Beste partij

In mijn laatste partij van het weekend koos ik voor het Benko gambit. Terwijl je pion B5 speelt moet je je tegenstander aankijken voor het gewenste effect (heb ik van Cosmo geleerd). Mijn tegenstander accepteerde zonder te knipperen en ik wist meteen dat het foute boel was. Jan had deze speler op remise gehouden, dus voor minder ging ik niet. Twee open lijnen tegen een pion achterstand, met oprukkend wit. Mijn tegenstander schoof heel koeltjes zijn stelling in elkaar. Ik had honderdvijftig ratingpunten minder, was Benko eigenlijk wel zo’n goed idee? Ik hoor het mezelf nog denken. Gelukkig verkleinde wit mijn probleem door een paard te plaatsen op B5. Kostte me mijn mooie loper op A6, maar een dubbelpion is veel beter te verdedigen natuurlijk. Het betekende een kantelpunt in de partij. Ik zocht steeds een goed moment om remise aan te bieden, maar dat kwam er helemaal niet van. Een spannende zettenreeks volgde, afwikkeling van zwaar materieel met knock out kansen voor beiden. In het eindspel was het zijn 4 + paard tegen mijn 5 + loper. Toen besloot ik er gewoon voor te gaan. Elmar’s lessen schoten door mijn hoofd: Zugzwang, kreupel paard, verste vrijpion. Alles kwam voorbij. Ik kreeg een trukendoos met valstrikken voor mijn kiezen, maar bleef stoïcijns drukken. Toen wit de dekking van zijn achterste pion een fractie losliet, rook mijn loper zijn kans en dook er naar toe. Enkele zetten later was het klaar.

Slechtste partij

Ik kreeg Frans voor mijn kiezen en koos voor de afruil. Via een tactische combinatie won ik een pion op mijn koningsvleugel en startte een veelbelovend offensief. Langzaam verstevigde ik mijn greep op de partij, via een octopuspaard op een outpost diep in de vijandelijke gelederen. Ik dacht stiekem al aan een punt, toen ik mijn grootste blunder van het weekend beging. Ik sla een pion terug met mijn dame in plaats van loper, compleet het potentiële gevaar negerend. Koeltjes schoof zwart zijn toren naar G8 en keek in één lijn door mijn dame naar mijn koning. Wat een uppercut. Er volgde nog wat obligate zetten, maar het pleit was beslecht. Na de partij hoorde ik mijn tegenstander tegen zijn broer zeggen: ‘Hij stond volledig gewonnen, laat ‘ie z’n dame pinnen’. Ja, dat kwam hard aan. Het voelde niet alsof hij de partij gewonnen had, maar dat ik hem gewoon had verprutst. Anish Giri zei het nog zo duidelijk op Tata: altijd eerst je koning in veiligheid voordat je ten aanval trekt. Waardevolle les voor de volgende keer. Na invoeren van de partij bleek dat ik niet één, maar drie blunders tegen deze 1800-zoveel speler gemaakt heb. Wel zo efficiënt trouwens dat ik mijn grootste fouten van Noteboom 2024 in één partij heb gestopt.

Cosmo Kuhling

Beste partij

Aangezien ik op zondagochtend 2.0 uit 4 rondes stond in het toernooi en zag dat mijn tegenstander een rating van 1216 had, besloot ik voor een provocerende variant van de Ruy-Lopez opening te gaan. Vanwege een paar langzame zetten van zwart krijgt wit het volledige centrum en een comfortabele stelling. Hieruit converteert wit naar een aantal positionele voordelen, namelijk: 1. de enige zwarte loper, 2. zeven witveldige pionnen, 3. torens op de open lijn. Uit wanhoop probeert zwart nog door te breken met c6, maar het is nooit gevaarlijk geweest en de vrijpion van wit wordt de matchwinner. 1-0

Slechtste partij

Deze partij is wederom een Ruy-Lopez. Mijn tegenstander maakt gebruik van mijn onderschatting van de opening en offert een paard of f7. Vervolgens staat mijn koning na 10 zetten op e6 en gebruikt hij ieder wapen beschikbaar in zijn arsenaal om een aanval te openen en mij mat te zetten. Toeschouwers keken met grote ogen toe hoe ik de positie 5, 15, en tenslotte 25 zetten weet te verdedigen en zelfs volgens de engine uiteindelijk beter stond Maar helaas, ik heb de juist voortzetting niet gevonden. Er waren een paar lijnen beschikbaar (een specifiek voorbeeld is 43. … Rxf7 44. Rxa6+ Kc7 45. Rxd6 Bf3 ! en zwart staan gewonnen) waar ik zeker van ga leren. 1-0

Rik Langeveld

Jan silently judging

Hier speelde ik met zwart. Dit was de eerste wedstrijd van het toernooi, en het was zeker geen foutloze partij. op 41. f4 naar waarin ik mijn winst nog bijna weg gaf waren het geen fatale fouten. Over het algemeen ben ik erg blij met deze overwinning waarbij ik hard moest werken om een klein voordeel om te zetten in een overwinning.

Slechtste partij

Ook hier speelde ik met zwart. Dit is de partij waar ik het meest van baal. Er is nog een partij die ik had kunnen kiezen maar die was eigenlijk kansloos. Deze partij had ik meerdere kansen om de winst te pakken of remise te houden, maar helaas lukte dat niet. Vooral de zet 13. Bxf2 zal mening wenkbrauw doen optrekken. Hier zag ik spoken en dacht ik dat d4 een groot gevaar was.

Klaas Bakker

Bart Kroon

Jan Kroon

Jan is op vakantie en heeft het analyseren even achterwegen gehouden.