Regels en indeling seizoen 2015-2016

Reglement competitie 2015/2016

1. Als we meer dan 20 deelnemers aan de competitie hebben dan spelen we het gehele seizoen in 2 groepen, een A en een B groep.

2. Op dit moment bestaat groep A uit 10 personen en groep B aan 13 personen. Als nieuwe leden zich melden, worden die in principe toegevoegd aan groep B. De wedstrijdleider kan besluiten om de spelers toe te voegen aan groep A, bijvoorbeeld als het nieuwe lid een hoge rating heeft of groep B erg groot wordt.

3. Alleen spelers uit dezelfde groep kunnen voor de competitie tegen elkaar spelen. De spelers worden ingedeeld volgens het keizersysteem.

4. Als een speler uit Groep A en een speler uit Groep B oneven zijn, dan spelen zij tegen elkaar een vriendschappelijke wedstrijd. Deze wedstrijd telt NIET mee voor de stand van de competitie.

5. De competitie is opgedeeld in twee helften van ongeveer 17 ronden. Na 17 ronden is er een promotie-degradatieregeling. De nummers 1 én 2 van groep B promoveren naar groep A. De laatste 2 van groep A degraderen naar groep B. Na de eerste helft is er een beker voor de winnaars van groep A en B (winterkampioen).

6. In de tweede helft start iedereen weer op nul punten. Vervolgens worden weer 17 ronden gespeeld volgens hetzelfde systeem als in de eerste helft. Aan het einde volgt weer een promotie-degradatieregeling. Er zijn bekers voor de nummers 1 t/m 3 van groep A (algemeen kampioen) en de nummer 1 van groep B. In principe kan dus iedereen aan het begin van het seizoen algemeen clubkampioen worden.

7. Bij afzegging met geldige reden krijg je 1/3 van je eigen puntenwaarde. Het aantal keren dat je deze puntenwaarde krijgt heb ik gemaximeerd op 6 wedstrijden. Dit is ongeveer de helft van het aantal wedstrijden dat nog te spelen is. Daarna krijg je nul punten.

8. Bij het spelen van een externe wedstrijd krijg je de helft van de eigen puntenwaarde.

9. Je kunt maximaal 2 keer tegen elkaar spelen in iedere competitiehelft. Per seizoen kun je dus normaal gesproken maximaal 4 keer tegen elkaar spelen.

10. Het maximale aantal keren dat je achter elkaar zwart of wit kan hebben is gemaximeerd op 3. Hetzelfde geldt voor het kleursaldo (hoeveel keer meer wit/zwart je hebt gehad). Dit saldo is vrij hoog omdat anders het maken van een indeling gezien de relatief kleine groepen lastig wordt.

INDELING

GROEP A

Martin Mellens
Ike Tjin á Lien
Adrie Goebertus
Adrey Caljé
Tom Loorij
F. Al Patty
Aart Rietveld
Hans Visser
Lex Zijlstra
Jan van Keekem

NOOT: Vanwege het vertrek van Thomas Kreitmair is Jan van Keekem (nummer 3 in groep B vorig jaar) toegevoegd aan groep A.

GROEP B
Jan Nienhuis