Schaken op youtube

oms kijk ik op youtube wat je over schaken kunt vinden. Dat is best veel, zeker als je het Engels machtig bent. Dit brengt een probleem met zich mee. Hoe gebruik ik dit nieuwe medium voor het schaken?

Je kunt youtube gebruiken om mensen enthousiast te maken voor de schaakclub. Een filmpje van een schaaktoernooi of de clubavond is reclame voor het schaken. Het vergt wel wat kennis en kunde van de maker. Natuurlijk kan iedereen tegenwoordig met zijn telefoon iets opnemen en daarna op internet zetten. Meestal ziet het er dan vrij knullig uit.

Ook dat kan zijn charme hebben, maar het is wel de vraag of dat het beeld is wat je wilt uitstralen. Youtube kan een alternatief zijn voor schaakboeken. Er zijn filmpjes over openingen, het middenspel en het eindspel. Met dit medium kun je sneller meer informatie overbrengen. Je kunt cruciale velden laten zien en snel belangrijke varianten tonen. Bovendien kan je mondeling allerlei punten toelichten. De commentator kan even stoppen om de kijker zelf te laten zoeken. Ik denk dat je sneller meer informatie kunt overbrengen. Mogelijk blijft visuele informatie ook langer hangen.

Natuurlijk leer je niet beter schaken door naar youtube te kijken. Je zult, net als bij een schaakboek, zelf aan de slag moeten met het materiaal. Intikken van het woord “Grünfeld verdediging” levert mij 10 filmpjes over dit openingssysteem. Om deze opening te leren spelen zal ik toch echt achter het schaakbord deze informatie moeten controleren en praktijkervaring moeten opdoen. Dit gaat natuurlijk ook steeds makkelijker via de computer. Je kan op het ene scherm het filmpje kijken en op een ander scherm met een schaakprogramma de stelling analyseren.

Lastig punt is om in het woud aan informatie goede van slechte hits te onderscheiden. Een algemene tip is hier zinvol: hoe specifieker de zoekterm, hoe groter de kans dat je een geschikt filmpje vindt. De schaakbond heeft zijn eigen journaal en ook aardig is de schaakpotcast, waarin in zes afleveringen verschillende aspecten van het schaken worden belicht. Van de Engelstalige sites vind ik agadmators chess channel erg goed. Ook de lessen van Yasser Seirawan zijn instructief.

Zelf heb ik nog leren schaken met het boek “Oom Jan leert zijn neefje schaken”. De praktische schaaklessen van Max Euwe staan nog steeds in mijn boekenkast. Soms streel ik ze liefdevol. Ik heb veel uit deze boeken geleerd. Maar het is wel verleden tijd. Max Euwe zou vandaag de dag zeker youtube gebruiken om zijn schaakkennis te verspreiden.