Verlies Schaakvereniging Voorburg

De Schaakvereniging Voorburg heeft de vierde wedstrijd verloren. Tegen Scheve Toren 2 uit Pijnacker werd het 5-3. In het begin zag het er goed uit, maar in het laatste speeluur sloeg de tegenstander onbarmhartig toe.

De avond begon zo mooi. Lex Zijlstra speelde een fraaie aanvalspartij. Hij offerde een pion, maar in ruil daarvoor kon hij de dame van de tegenstander in het nauw brengen en met tempo zijn stukken ontwikkelen. De speler van Scheve Toren offerde uiteindelijk zijn dame, maar Lex trok gedecideerd de winst naar zich toe.

Door remises van Adrie Goebertus en Martin Mellens hield Voorburg de voorsprong vast. Adrie bereikte vrij snel een stelling, waarbij geen van beide partijen iets kon ondernemen zonder zichzelf in gevaar te brengen. Voor Martin Mellens had er meer in gezeten. Hij drukte in een Konings indische Partij zijn tegenstander op de damevleugel steeds verder weg. Iets te snel besloot hij tot een piondoorbraak, waardoor een groot deel van het voordeel vervloog. Martin vertrouwde het niet meer, en bood in een gecompliceerde stelling remise aan dat werd geaccepteerd.

Wim Happel stond inmiddels ook erg goed. Hij had het loperpaar en wist dit voordeel langzaam en volgens de boekjes steeds verder uit te buiten. Het positionele voordeel werd uiteindelijk omgezet in pionwinst en een volkomen gewonnen eindspel.

Toch begon zich langzamerhand een kentering af te tekenen. Op de andere borden stonden de Voorburg-spelers lastig tot bedenkelijk. Inderdaad wist Pijnacker spoedig de stand gelijk te trekken.

Jan Nienhuis verloor een kwaliteit en wist dit materiële nadeel niet meer te repareren.

Hans Visser verdedigde zich aanvankelijk taai, maar besloot toen te snel een stukoffer van de tegenstander aan te nemen. Dit leidde spoedig tot de ineenstorting van de stelling.

Hiermee kwam de druk op de schouders van ike Tjin al Lin en Thomas Kreitmair. Ike verloor door een misrekening een kwaliteit, maar kreeg er wel een pion voor terug. Helaas werkten zijn lichte stukken ook niet goed samen. Hiervan kon zijn tegenstander gebruik maken. Hij won meer materiaal en besliste de partij. Thomas stond een pion achter, maar de stelling was complex en hij had bovendien meer tijd. Zou er miraculeus toch nog een puntje in zitten? Helaas niet. De man uit Pijnacker voerde de druk op. Met een stukoffer sloeg hij een bres in de verdediging van Thomas. Door nog meer materiaal te geven kon Thomas het mat voorkomen, maar de uiteindelijke nederlaag natuurlijk niet.

Al met al een terechte nederlaag. Geen schande, want op papier waren de meeste spelers ook een stukje verder. Wel blijft de situatie op de ranglijst penibel. In de resterende wedstrijden treft Voorburg nog de nummers 1 en 2 en het team dat op dit moment de laatste plaats bezet. Met name de wedstrijd tegen dat team zal cruciaal zijn. Het is te hopen dat de spelers van Voorburg dan boven zichzelf kunnen uitstijgen.