Voorburg 1 strijdend ten onder

Het eerste team van Voorburg heeft tegen in klasse 1A van de Haagse Schaakbond tegen koploper DD1 niet voor een verrassing kunnen zorgen. Het werd 2,5-5,5. Lange tijd leek een verrassing mogelijk, maar in het laatste speeluur vielen plotseling alle vlaggetjes naar de verkeerde kant. De tegenstanders bleken in gelijke of zelfs minder staande stellingen toch net iets gehaaider.

Rik Langeveld hield zich als invaller aan het eerste bord lange tijd goed staande. Hij had zich goed voorbereid op de Catalaanse opening van zijn tegenstander en bereikte een nagenoeg gelijke stelling. Een mispeer in het middenspel verknoeide echter de gehele stelling en niet veel later kon Rik opgeven.

Voorburg kwam op gelijke hoogte door een overwinning van Martin Mellens. In een Franse opening koos zijn tegenstandster voor een scherpe opzet, maar liet zich toen verleiden een miezerige pion terug te winnen. Martin nam de aanval over en zijn stukken beheersten het hele bord.

Yvo zette zijn partij degelijk op in de hoop in het midddenspel de aanval te kunnen kiezen. Zijn opening van de h-lijn werd echter beantwoord met een krachtige actie in het centrum. Yvo had nog steeds kansen, maar op het beslissende moment koos hij voor een verkeerde zetvolgorde. Daarna werd de druk te groot en stortte Yvo zijn stelling in elkaar.

Elmar Hommes speelde tegen David Madularea, die als klein jongetje bij onze club heeft leren schaken. Na een verrassende torenzet van David in de vroege opening ontstond een gecompliceerd middenspel waarin nauwkeurig manoeuvreren was geboden. Dat is Elmar wel toevertrouwd. Met een tactisch trucje won hij de kwaliteit. David wist nog handig verwikkelingen in de stelling te vlechten, maar Elmar liet zich niet afleiden en haalde het punt binnen.

Klaas Bakker wist op bord 8 zijn tegenstander op remise te houden. Na de opening verloor Klaas een pion en zag het er voor de langslopende toeschouwer penibel uit. Zijn stukken waren zeer actief op de koningsvleugel en dit bleek meer dan voldoende compensatie. De stelling was volkomen in evenwicht.

Net toen een verrassing mogelijk leek, ging alles mis. Marcel Denie had een volkomen gelijke stelling bereikt, maar gaf door vliegende tijdnood  een zekere remise uit handen. Siyar Zengin speelde een geweldige partij en bouwde tegen zijn veel sterkere tegenstander een mooie koningsaanval op. Zijn tegenstander probeerde complicaties te scheppen met een actie op de damevleugel. In dit ingewikkelde woud van varianten wist Siyar de juiste weg niet te vinden. Langzaam verwaterde het voordeel en uiteindelijk wist zijn tegenstander de wedstrijd nog te winnen. Leo speelde in een Franse partij te terughoudend en kreeg de deksel op de neus. Hij verloor een kwaliteit en werd langzaam weggedrukt. Hierdoor werd het uiteindelijk 2,5-5,5 voor DD1.

Met nog één wedstrijd te gaan is het achter DD1 dringen op de tweede plaats. Voorburg staat met SHTV2 en Promotie 2 gedeeld tweede, maar heeft het minste aantal bordpunten. In de laatste ronde spelen we tegen SHTV 2. Bij winst zijn we derde en kunnen we tweede worden, maar daar zijn we een afhankelijk van het resultaat van de wedstrijd van  Promotie 2. We gaan in ieder geval voor een podiumplek!

De partijen van Elmar en Martin