Debuut jeugdteam in HSB-competitie

Voor het eerst in de geschiedenis van onze vereniging doet er dit seizoen een jeugdteam mee in de seniorencompetitie van de Haagse Schaak Bond ( HSB). De gedachte achter het formeren van een jeugdteam is om de sterkere en serieuze jeugdspelers meer wedstrijdervaring op te laten doen. Schaken tegen senioren is iets heel anders dan op een Grand Prix tegen andere jeugdspelers. Senioren spelen vaak meer positioneel schaak , kennen meerdere openingen, hebben meer ervaringen in midden- en eindspeltechniek. Voor jeugdspelers is schaken tegen hen een goede leerschool om een betere schaker te worden. Ook het feit dat er een met een ander speeltempo ( langere bedenktijd) wordt gespeeld , betekent een extra handicap en het aanleren van een extra vaardigheid ( leren met tijdsdruk om te gaan, goed time-managment )

Dus ik was blij verrast dat wij met 7 jeugdspelers een team konden formeren. Wij spelen mee in de laagste ( 4e) klasse. Naast mij spelen Mees , David, Prajit , Luuk, Julius , Tim en onze enige jongedame Noor mee. Omdat er in zestallen gespeeld wordt , rouleren wij in het team.

Afgelopen vrijdag was onze vuurdoop, thuis tegen schaakvereniging Rijswijk. De opstelling was aan bord 1 Ike , bord 2 Mees , bord 3 David , bord 4 Luuk , bord 5 Tim en bord 6 Julius. Rijswijk had de eerste ronde gewonnen en kwam met een ervaren en sterk team. Ik was zeer benieuwd hoe het onze jonge Meesters zou vergaan.

En dit debuut smaakt naar meer !!! Want hoewel we uiteindelijk met 2-4 verloren , was er van een walkover of afstraffing geen sprake. Ik heb niet alle borden intensief kunnen volgen omdat ik zelf ook aan de bak moest aan bord 1 maar een korte impressie van elk bord :

Aan bord 2 begon de tegenstander van Mees met tijdsachterstand omdat hij te laat was gearriveerd. Mees werd geconfronteerd met de Franse verdediging die uiteraard bij hem onbekend was. Maar met de Gouden Regels , zoals vaak in de training uitgelegd, kun je elke opening tegemoet treden en dat deed Mees dan ook. Hij kwam goed uit de opening . Maar dan zie je , zoals bij bijna alle jeugdspelers deze avond, dat zij dan in het verre middenspel botweg schaakervaring tekort komen. Uiteindelijk moest Mees zijn koning omleggen en een 0 laten noteren. Maar zijn spel betekent een goede basis voor de komende wedstrijden.

Aan bord 3 speelde David tegen de vader van de tegenstander van Mees. En David had natuurlijk al de nodige uren achter het bord gezeten bij de Haarlemse Meesters Open. En dan zie je wat uren maken kan betekenen. David opende rustig in een soort van Dame-gambiet en bracht zijn stukken naar mooie velden. Na een foute afruil van zijn tegenstander creeerde David een prachtige vrijpion op de c-lijn die de tegenstander fataal werd. De stand werd 1-1 door David’s winstpartij.

Aan bord 4 werd Luuk geconfronteerd met de Pirc-verdediging van zijn tegenstander. Ook hier was de opening bij Luuk niet bekend maar wederom met de Gouden Regels in het achterhoofd kwam hij goed uit de opening. Met een irritant truukje werden stukken afgeruild die Luuk de dame kostte en daarmee ook de partij. Jammer , maar ook hier voldoende aanknopingspunten voor de vervolgwedstrijden.

Aan bord 5 speelde Tim die zag dat zijn tegenstander heel rustig zijn spel opbouwde. Nu is Tim ook geen snelle agressieve speler dus hij ging rustig mee in het opbouwen van zijn eigen opstelling. Dit ging lange tijd goed tot het moment dat zijn tegenstander met een tactische wending een stuk won. Tim probeerde het nog lang remise te houden maar moest toch aan het kortste eind trekken.

Aan bord 6 speelde Julius de Italiaanse opening. Deze opening wordt heel veel gespeeld door zowel jeugdspelers die net begonnen zijn  als door de wereldtop. Een zeer oude maar relatief gemakkelijk te spelen opening. En met gemakkelijk bedoel ik dat het een opening is met simpel te onthouden openingszetten. Maar de mogelijkheden en varianten zijn gigantisch. En als je dan niet alles kent en weet , dan kan een klein foutje al grote consequenties hebben. Zo ondervond Julius deze partij. De opening ging goed , daarna een kleine fout met grote gevolgen. Want stukverlies en daarmee de partij. Zeer leerzaam en ook bij Julius mooie aanknopingspunten om verder te groeien.

Dan missen jullie nog bord 1. Daar zat jullie jeugdleider met de zwarte stukken. Ik speelde een Slavische verdediging tegen d-4. Mijn tegenstander speelde het lange tijd zeer sterk tot aan zet 20. Met Lb1 won ik een kwaliteit ( toren tegen loper). Maar daarmee was de partij nog lang niet gewonnen. De tegenstander kwam met Dg4 naar mijn koning toe en creerde daarmee een eerste dreiging. Op zet  30 won ik weer een kwaliteit ( weer een toren tegen een loper) maar overzag hiermee bijna een mataanval. Met scherp rekenwerk kon mijn koning uit de dreiging lopen en kwam toen in een eindspel terecht. Mijn tegenstander bood remise aan die ik niet aan nam. Ik had goed gezien dat door de kwaliteit terug te geven er een gewonnen stelling voor mij ontstond.

Al met al een mooi debuut die smaakt naar meer. De volgende wedstrijd is uit tegen DSC Delft.