Gezellig

Gezellig is niet meteen een woord dat je in verband brengt met schaken. Doodse stilte, moeizame grimassen en wereldvreemde figuren zijn eerder termen die mensen, zeker als ze zelf niet schaken, zullen noemen. schieten. Toch bezoek ik al bijna 40 jaar met veel plezier de avonden van mijn schaakclub en schaaktoernooien. Dit komt niet alleen door het spelplezier. Ik vind het bij een schaakclub ook gewoon gezellig. Hoe komt dat?

Allereerst is er de sfeer bij binnenkomst. Niets is zo mooi als een volle zaal met klaar gezette borden, stukken en klokken. Helaas hoor je in dit elektronische tijdperk niet meer het getik van elektronische klokken. Vervolgens zie je spelers langzaam binnen druppelen. Nieuwsgierig naar de stand en naar de tegenstander. Zelf ben ik wel altijd wat te gespannen om hier echt van te genieten. Liever loop ik voor de partij nog even naar buiten om mij te concentreren.

Tijdens de speelronde is het ook altijd leuk om een blik op de andere borden te werpen. Er is altijd wel een partij aan de gang met een boeiende stelling. “Met welke dobbelsteen hebben ze gegooid om deze stelling op het bord te krijgen?” vraag je je toch menigmaal af. Natuurlijk biedt dit weer stof voor een praatje achteraf.

Na de partij is er tijd voor napraten. Hierbij helpt het dat je in ieder geval een gespreksonderwerp hebt: schaken. In alle eerlijkheid denk ik dat zeker driekwart van de gesprekken op de club op de één of andere manier over schaken gaat. “Ik stond goed, maar toen” is daarbij waarschijnlijk de meest gehoorde verzuchting. De laatste nieuwtjes over openingssystemen, tips over leuke schaakfilmpjes, maar natuurlijk ook de laatste roddels in schaakland kunnen de revue passeren.

Na verloop van tijd gaan de schaakgesprekken over in gesprekken over andere onderwerpen. Dit is vooral leuk aan een schaakclub. Mensen van alle leeftijden en met verschillende achtergronden komen bij elkaar vanwege hun liefde voor het schaakspel. Vanuit die gedeelde interesse kunnen ze met elkaar praten en elkaar leren kennen. Dat maakt een schaakclub zo gezellig.