Groene Hart Cup bij svVoorburg

Drie teams van svVoorburg doen mee met de Ron de Jonge Groene Hart Cup. Dit is een schaakcompe-titie voor jeugdschaakteams uit de regio Rotterdam en Den Haag. In 7 ronden , verdeeld over bijna het hele schaakseizoen, worden in poules van 4, varierend in speelsterkte maar met promotie- en degradatie-mogelijkheid, gestreden om de 1e plaats en bijbehorende beker.

Deze 1e plaats wordt in een finale gespeeld met alle teams bijeen in Rotterdam. In deze competitie was svVoorburg in de voorlaatste ronde gastvereniging voor 3 van de 6 poules. Dit betekende dat er afgelopen vrijdag 12 teams op bezoek kwamen. Met 48 jeugdschakers, enkele begeleiders en ouders van kinderen, was het een leuke gezellige schaakavond.

Team 1 en 2 waren tot elkaar veroordeeld in poule 2A. Eerder in het seizoen speelden zij ook al tegen elkaar. Toen won team 2 met 3-1. Kopman Jie-Ren was er toen echter niet bij en dat scheelt toch wel. Deze keer was hij er wel bij maar misten zij Mees aan bord 3. Dit keer won team 1 met  3-1. De tweede wedstrijd werd met 2-2 gelijk gespeeld. De 3e wedstrijd zou beslissen wie als nummer 1 in de poule zou eindigen. Ondanks dat kopman Jie-Ren ook hier zijn 3e partij in winst wist om te zetten, werd met 3-1 verloren. Invaller Timo had de ondankbare taak Mees te vervangen. Hij speelde naar behoren maar komt op dit niveau toch nog iets tekort. Simon had een mooie avond want won 2 van de 3 partijen.

Het 2e team had een zware avond. Na het verlies tegen team 1 werd , ondanks toch goed tegenspel, ook verloren van de 2 andere teams. Dit keer eindigend op de laatste plaats, maar toch weer een vracht aan speelervaring mee gekregen.

Het 3e team speelde in poule 3B. Ook zij speelden met een invaller. De jonge Meester Gijs. Hij had eerder als invaller mee gedaan en speelde toen met veel plezier. Ook deze keer was het speelplezier te zien. Gijs speelt nog niet zo lang maar maakt wel vorderingen. Het team kwam deze keer niet tot zoveel punten. Opvallend was dat Ching Sui al zijn partijen won.

Foto’s: Adrey Caljé

Meer foto’s zijn te vinden op de Facebook-pagina van de vereniging: klik hier.