Instorten

Magnus Carlsen heeft zijn wereldtitel geprolongeerd. Volkomen verdiend. Hij was volgens de commentatoren beter voorbereid en wist stellingen op het bord te krijgen die hij beter beheerste dan de uitdager. Dit betaalde zich uit in de tweede helft van de match. Uiteindelijk werd het 7,5 – 3,5.

Breekpunt was de spectaculaire zesde partij. Na 136(!) zetten wist Carlsen te winnen. Nepomniatsji kwam goed uit de opening en ging het gevecht aan. In een gecompliceerd middenspel maakten beiden fouten. In het eindspel bleek de kracht van Magnus Carlsen. Door goed maneuvreren wist hij zijn kansen optimaal te benutten. Dat bleek het verschil tussen de wereldkampioen en de uitdager. Carlsen wist nadeel steeds behendig binnen de perken te houden; Nepomiatsji kon dit niet.

Na de zesde partij is Nepomniatsji ingestort. In zowel de achtste, de negende als de elfde partij maakte hij ernstige fouten, die goed werden afgestraft. Het is moeilijk te zeggen hoe zoiets komt. Natuurlijk moet je tijdens zo’n match de hele tijd op je tenen lopen. Nepomniatsji kreeg in de eerste zes partijen zeker zijn kansen, en had even goed kunnen voorstaan. Als dat niet gebeurt, gaat dat als een molensteen rond je nek wegen. Het is moeilijk om dan steeds maar weer op een muur te beuken, hopend op een klein voordeeltje. Ik kan mij voorstellen dat dan de neiging om een drastische zet te spelen en de zaak te forceren toeneemt.

Het was een match van hoog niveau. Bij de vorige matches van Carlsen overheerste bij mij toch enige teleurstelling. Anand was duidelijk niet tegen hem opgewassen, Karjakin en Caruana waren wel even sterk, maar daar bedierven de vele remises de pret. Ik vind het jammer dat Nepomniatsji geen partij heeft kunnen winnen. Nu lijkt het net of hij kansloos is weggespeeld. Dat was zeker niet het geval.

Ik kan bijna niet wachten op de nieuwe match. Met Firouzja komt een uitdager van zeg maar een nieuwe generatie kijken. Daarnaast zijn er nog bijvoorbeeld Caruana, Ding of So die hoge ogen kunnen gooien. Of natuurlijk onze eigen Giri. Maar eerst krijgen we in januari het Tata-teel Toernooi.