Jie-Ren eerste plaats bij OK jeugd Gouda

Zo aan het begin van het nieuwe schaakseizoen, zeker na een lange welverdiende zomervakantie, is het altijd zoeken naar een leuk rapidtoernooi. Vorig jaar deden wij voor het eerst mee aan het Open Kampioenschap van Gouda voor zowel senioren als jeugd. Rapid schaken is schaken met een versneld tempo, meestal 20 minuten per persoon per partij. Hier in Gouda doen veel GM , FM’ en IM’s mee. Dat maakt het nog leuker want je speelt met zijn allen in 1 grote zaal. Dan kun je schaaktoppers van dichtbij aan het werk zien. Dit jaar werd het toernooi gehouden op 3 september.

Jie-Ren stond ingeschreven in zijn eigen leeftijdscategorie D (t/m 12 jaar) . Op basis van rating was hij als 2e geplaatst. Leuk, zo’n hoge klassering maar dat schept wel verwachtingen (ook bij mij als schaakvader). Wel, hij stelde mij ( en zichzelf) niet teleur. Want het werd een soort walkover. Alle wedstrijden , op 1 na, werden gewonnen. Met 1,5 punt voorsprong op de nummer 2 werd hij eerste en kon een mooie beker in ontvangst nemen. Dat belooft wat voor komend seizoen.

Tja, en hoe deed zijn vader het dan. Die begon heel goed, verloor na de pauze vervolgens twee ronden, herstelde net op tijd met 2 overwinningen maar viel toch net buiten de prijzen. Bij de verliespartijen stond ik overigens , na analyse, ook gewonnen. De vorm is er dus nog niet maar ik hoop dat deze er wel snel gaat komen. Volgend jaar weer een poging en dan hoop ik ook dat er meerdere (jeugd) leden kunnen meedoen want het is echt een leuk toernooi.

Ike