Winnen van concurrenten en toch verliezen

Onze vereniging heeft een bloeiende jeugdafdeling. Naast het geven van schaaktrainingen stimuleren wij onze jeugdleden zoveel mogelijk deel te nemen aan wedstrijden. Dit kan in diverse vormen zoals individuele schaaktoernooien ( denk aan Grand Prix)  maar ook via het schoolschaken en deelname aan teamcompetities.

Zo is er bijvoorbeeld de Jeugd Club Competitie. Dit is een competitie-vorm waarbij via regionale kwalificatie-toernooien jeugdteams zich kunnen plaatsen voor de Landelijke Club Kampioenschappen. Hier worden in verschillende leeftijdscategorieen gestreden om enkele, per regionale bond, beschikbare plaatsen. Denk hierbij aan , van jong tot oudere jeugd, de categorieeen E , D, C en A/B.

svVoorburg heeft , zoals eerder op onze website valt te lezen, mee gedaan aan de E en C. Het E-team heeft zich geplaatst en het C-team miste plaatsing op een matchpunt na. Afgelopen zondag was ons D-team aan de beurt. Op de prachtige locatie de Boekenberg ( onderdeel van een fraaie bibliotheek) in Spijkenisse , werd gestreden om 1 plaats bij de Landelijke Meesterklasse D. Dit evenement werd overigens samen met de Rotterdamse Schaak Bond georganiseerd.

Dit betekent ook spelen tegen Rotterdamse jeugdteams. Van elke Bond zou in elk geval 1 team naar de Meesterklasse gaan. Ons team, bestaande uit David , Rudrashka , George , Noor en Prajit begonnen zeer voortvarend. Prajit overigens , zou pas in de middag kunnen aansluiten.

In de eerste ronde mochten wij aantreden tegen 1 van onze directe concurrenten uit de Haagse regio , SHVT D 1. Een sterk team die echter met 3-1 door ons werd verslagen. Ook een andere Haagse concurrent , Schaakmat Westland D 1 , werd in ronde 3 met 3-1 naar huis gestuurd. Twee directe concurrenten dus uitgeschakeld….. dachten wij.

Na 5 van de te spelen 7 ronden stonden wij op plek 2 van de totaal ranglijst !! Dit was onverwacht maar onze spelers waren goed in vorm. Prajit was inmiddels aangekomen en zou in ronde 6 en 7 mee gaan spelen. Ik zag geen vuiltje aan de lucht. Totdat……….

In ronde 6 aantreden tegen koploper Klim Op D. Een zeer sterk Rotterdams jeugdteam. Wij verloren met 3-1 . Het zou toch niet… Nog 1 ronde te gaan. Tegen Messemaeker , ook een sterk jeugdteam, maar dat waren wij ook. 1 punt was voldoende.

Wij verloren echter opnieuw , terwijl onze Haagse concurrenten wonnen en qua matchpunten gelijk stonden. In dat geval wordt er gekeken naar andere indicatoren om een “winnaar “aan te wijzen. Ik dacht ” onderlinge wedstrijden gewonnen ” , dan gaan wij door. Of weerstandspunten ( hoe sterk is de tegenstand het gehele toernooi geweest) gaan wij ook door. Want wij hadden van alle deelnemende teams de grootste tegenstand gehad.

Maar nee hoor, er werd , en dat kan in het gebruikte en door mij inmiddels verfoeide systeem, gekeken naar het aantal behaalde bordpunten. En daar kwamen wij 1,5 !!!! bordpunt te kort op het team dat vanuit de Haagse regio wel doorgaat naar de Landelijke Meesterklasse : Schaakmat Westland. Die wij notabene eerder met 3-1 hadden verslagen.

Zuurder uitgeschakeld worden kan ( bijna ) niet, denk je dan. Als je dan vervolgens hoort dat Schaakmat Westland ook nog eens een bye ( vrije ronde) heeft gehad en daarmee 2 matchpunten en 4 bordpunten gratis, zonder te spelen krijgt ……….. dan ben ik even niet te genieten.

Dit is echter inherent aan het zogenoemde Zwitserse toernooi-systeem. De exacte technische benadering ken ik niet , maar ik begreep van een ervaren trainer dat dit systeem toepassen  niet bij alle evenementen de voorkeur geniet. Waarom hier dan wel is mij een raadsel. Want het voelt zeer onrechtvaardig. En hoe leg je dit uit aan de spelers ?

Als wij alleen met onze Haagse tegenstanders een vierkamp of zo hadden gespeeld, waren wij gewoon door. Ik heb nu niet het gevoel dat het sterkste D-team wordt afgevaardigd. Maar het zij zo. Ik denk wel dat de toernooi-organisatie hier eens goed over moet nadenken.