Kennemer Open 2021

Na lange tijd , mede door de Covidpandemie, kan er weer geschaakt worden. Niet alleen op de clubs maar ook weer in toernooi-verband. En dat is te merken. Want bij veel toernooien bemerkte ik dat de inschrijvingen al weken, soms zelfs maanden, vol waren. Vervelend voor mij, want de consequentie is dan dat ik ook mijn speelschema verder vooruit moet inplannen. Maar de andere kant is dat het laat zien hoe graag wij schakers weer willen spelen.

Zo doe ik mee aan het Kennemer Open in Haarlem. Een toernooi-formule die zich kenmerkt door een 9-rondig maandelijks speelschema. Merendeels op dagen dat ook de Landelijke Bondscompetitie speelt en dat heeft weer als prettige bijkomstigheid dat je in het mooie Denksportcentrum het Spaerne in Haarlem, zo nu en dan de nodige (jeugd) toppers aan het werk ziet. En dan heb ik het over GM’s en IM’s.

In het seizoen 2017-2018 won ik de B-groep. Dit jaar speel ik mee in de A-groep. Een qua rating wat zwaardere groep waar je spelers tegenkomt op het niveau van onze voorzitter Martin. Pittige maar wel uitdagende tegenstanders dus. En wat zou het mooi zijn als ik deze groep ook zou winnen, dat is nog niet eerder iemand gelukt.

In ronde 1 mocht ik aantreden tegen een oud-winnaar van de A-groep ( F.Homburg)  en kon direct vol aan de bak. Hij opende met de Caro-Kann. Dat is een opening die ik niet zo heel vaak tegenkom en vaag kon ik mij een partij van enkele jaren geleden herinneren. Heel vaag want ik had veel tijd nodig voor de eerste 15 zetten om een speelbare stelling op het bord te krijgen. Mijn tegenstander kende de opening van haver tot gort, behalve mijn 15e zet Kf1. Ik rokeerde niet maar hield mijn koning in het midden. Normaal niet zo’n goed idee maar ik dacht dat het nu wel kon. Mijn tegenstander had hier de lange rokade verwacht en had mijn zet nog niet eerder gezien. Na wat schermutselingen op beide koningstellingen ( hij had wel lang gerokeerd) bleven alleen de zware stukken op het bord. Inmiddels zaten wij beiden met zeer beperkte tijd op de klok en besloten tot een puntendeling.

In ronde 2 een jeugdspeler als tegenstander. Die opende met d4. En dat betekent vaak een vooruitzicht van een positionele partij waarbij het belangrijk is de stukken op de juiste velden te krijgen. Na 5 zetten koos ik voor de Hollandse verdediging en dan de Stonewall-variant. Door de pionnenstructuur ( f5 , e6, d5,c6 ) is het soort “muur”waar je als witspeler niet zo makkelijk door komt. Waar die benamingen vandaan komen, is mij nog steeds een raadsel….. Maar goed mijn tegenstander wilde met f3 een centrumdoorbraak forceren en dacht met een tussenschaakje op zet 19 de boel wel in orde te hebben. Dat bleek niet zo te zijn, want dat tussenschaakje was niet okay en 2 zetten letter kon hij de kwaliteit inleveren en was het technisch wel over en uit. Eerste winstpartij binnen.

In ronde 3 stond een soort van regio-onderonsje op het menu. Ik mocht tegen Kees Scherpenisse. Die speelt in de Leidse Schaak Bond en doet al jaren mee in Haarlem. Ik wilde mij voorbereiden maar kon geen enkele partij van hem op internet vinden. Dus bedacht ik “ga uit van de eigen kracht”en speel iets wat van je zelf leuk vindt. Ik bekeek in dit geval vooral partijen met Italiaanse en Spaanse structuren en met een schuin oog naar de Caro-Kann, Frans en Siciliaans. Er kwam een Siciliaan op het bord maar ik bedacht mij bij zet 1 van zwart ( c5 dus) dat ik helemaal geen Siciliaans wilde spelen. Siciliaans is een lastige opening met vele varianten en zij-varianten en waarschijnlijk kende deze oude rot deze opening heel goed. Maar ja, hoe omzeil je dat ? Nou, door gezonde zetten te spelen en zo snel mogelijk “out of book”te spelen. Dat deed ik op zet 3 al. Na veel geschuif kon ik op zet 17 een pion winnen door een tactische manouvre, maar ik zag het niet. Althans ik had er wel even naar gekeken maar dacht dat het niet kon. De computer dacht daar anders over, want na de pion winst , zou waarschijnlijk ook de partij gewonnen zijn. Pfff, uiteindelijk eindige ook deze partij in remise.

Kortom, 2 punten uit 3 ronden. Niet slecht en nog alle kansen op mijn droom deze a-groep te winnen.