Kerstgroet 2022

Voor de schaakvereniging Voorburg was 2022 een goed jaar. Na bijna twee jaar konden we weer fysiek schaken in het Wijkcentrum Esstesteijn. Het was goed en gezellig elkaar weer fysiek te zien. Bovendien konden we een behoorlijk aantal nieuwe leden verwelkomen. Erg fijn dat we niet meer uitsluitend mannelijke leden hebben en bovendien een leuke mix van jonge en oude leden. Daarnaast staat gezelligheid nog steeds hoog in het vaandel van onze club. Het schaken eindigde niet met de partij, maar er werd een hoop nagepraat aan de bar en ook via de appgroep. Ik hoop dat we deze trends in 2023 voort kunnen zetten.

Helaas was het klimaat in Nederland en internationaal vrij guur. Internationaal overheerste het nieuws van de vreselijke oorlog in Oekraïne en het menselijk leed dat daarmee gepaard gaat. In Nederland overheerst toch het sacherijn, dat loopt van de sterk gestegen energieprijzen, tot de woningcrisis en protesten over het klimaat- en stikstofbeleid.

Ik denk wel dat we in Nederland onszelf tegenwoordig een beetje de put in praten. Als schaker ken je het gevoel dat je denkt dat je slecht staat, maar dat het allemaal wel meevalt als je de computer laat rekenen. Natuurlijk zorgen bijvoorbeeld de stijgende prijzen voor individueel leed, maar in Nederland zijn we wel rijk genoeg om deze problematiek als we dat willen te verzachten. Hierbij zullen we wel moeten erkennen dat het niet mogelijk is mensen te beschermen tegen alle ongemakken van het leven.

De schaakwereld kende eveneens een turbulent jaar, waarin naast fantastisch schaak helaas relletjes en conflicten de hoofdmoot vormden. Zo liet Carlsen weten zijn wereldtitel niet te zullen verdedigen. Verder was er de onverkwikkelijke ruzie tussen Carlsen en Nieman over (vooralsnog vermeend) vals spel. Laten we hopen dat in 2023 schaakpartijen het nieuws domineren of, als het niet anders kan, Netflix een nieuwe tv-serie over schaken gaat maken.

Ik hoop dat 2023 een jaar wordt van kalmte en bezinning. Laten we minder onze eigen mening rond brullen en in plaats daarvan meer energie steken in het luisteren naar anderen. Bij een ingewikkelde schaakstelling kan het nuttig zijn om even afstand te nemen en te kijken: hoe staat het nu eigenlijk. Zo is het ook met veel maatschappelijke vragen.

Bij de schaakvereniging Voorburg start de competitie weer op 10 januari. Ik hoop dat 2023 voor iedereen een sprankelend, spannend, maar vooral gezellig schaakjaar wordt. Ik wens iedereen een vrolijk Kerstfeest en een voorspoedig 2023!