Kerstgroet: games without frontiers

Het jaar 2023 was een goed schaakjaar. In januari won Giri op fraaie wijze het Tata-steel schaaktoernooi. We kregen ook een nieuwe wereldkampioen. Na een spectaculaire match, met een razen spannend slot wist Ding de titel te bemachtigen. Magnus Carlsen verdedigde zijn titel niet, maar liet aan het einde van het jaar wel zien dat hij nog steeds de sterkste schaker van dit moment is.

De Schaakvereniging Voorburg beleefde eveneens een geweldig jaar. Het eerste team wist na een spannende strijd kampioen te worden en te promoveren. Belangrijker is dat er nieuwe leden blijven komen. De verhuizing naar de grote zaal zorgt voor een gezellige en levendige sfeer. Heel leuk vind ik ook de levendige communicatie via onze app-groep. Ik zie discussies, aankondigingen en belevenissen van toernooien waar we kunnen spelen, maar ook links naar spannende wedstrijden die aan de gang zijn. Erg leuk!

Helaas stemden de ontwikkelingen buiten het schaakbord een stuk minder vrolijk. De oorlog in de Oekraïne blijft voortduren en bij de ontwikkelingen in het Midden Oosten schieten woorden tekort. Ook in Nederland lijken de verschillende groepen zich steeds meer op eilandjes te zitten. Iedereen bijt zich vast in zijn eigen standpunt. Het debat is verandert in het brullen van meningen voor eigen parochie.

In dit klimaat kunnen sport en spel een brug vormen. Niet door zelf de barricaden op te gaan ende activistische vlag te hijsen, maar door voor iedereen open te staan. Bij het schaken gelden voor iedereen dezelfde regels. Mensen van allerlei pluimage kunnen met elkaar kennis maken, met geen ander doel dan een leuke partij te spelen. Misschien is dit een startpunt voor een beter gesprek. Zo niet, dan is er in ieder geval de mogelijkheid even de verschillen te laten voor wat ze zijn en te genieten van het spel.

Bij de wens voor 2024 laat ik mij inspireren door het lied “games without frontiers” van Peter Gabriel. De zin “games without frontiers, war without tears” lijkt geschreven voor het schaken. Ons spel is een oorlogsspel. Hoewel na een domme zet de tranen soms in je ogen springen, zijn de tranen in bijna alle gevallen figuurlijk. Schaken is een spel zonder grenzen. Iedereen kan leren schaken. Ik hoop dat we ook in het nieuwe jaar als club open staan voor alle mensen die graag een partijtje willen schaken. Mogelijk kunnen we op deze wijze een heel, heel, heel klein beetje bijdragen aan een wat gelukkigere wereld. Ik wens jullie allen een vrolijk Kerstfeest en een voorspoedig 2024!