Schaken: een sport voor 4 seizoenen

s schaken een zomersport? Op het eerste gezicht niet. Wie gaat nu bij mooi weer binnen zitten om bijvoorbeeld een schaaktoernooi te spelen. Toegegeven: bij een regenachtige Nederlandse zomer kan het schaakspel op de camping een uitkomst zijn. Op een zonnig terrasje kan natuurlijk ook een partij schaak gespeeld worden.

Het serieuze schaak lijkt meer iets voor de winter. Toch zie je juist in de zomermaanden veel schaakactiviteiten. De scholieren/studenten hebben zomervakantie en er zijn geen verplichtingen aan de schaakclubs. In de zomer zijn dan zowel in het binnen als het buitenland veel schaaktoernooien gepland. Bekende en sterk bezette schaaktoernooien in Nederland die in de zomer worden gespeeld zijn het open NK in Dieren en het Hoogeschool Zeeland toernooi in Vlissingen. Een blik op de KNSB schaakkalender leert dat er deze zomer elk weekend een schaaktoernooi is gepland. Een schaker hoeft zich deze zomer niet te vervelen. Schaken is een 4-seizoenensport!

De waarheid is natuurlijk dat ons Koninklijke spel altijd en overal kan worden gespeeld. Ook in de zomer. Wat doe je? Rust je in de zomer uit en scherp je de wapens in de studeerkamer (of op het strand natuurlijk) voor een nieuw clubseizoen? Of gebruik je de zomertoernooien om nieuwe trucs uit te proberen en sterke tegenstanders te ontmoeten.

De SV Voorburg sluit aan bij de trend dat schaken een 4-seizoenen sport is. De interne clubcompetitie is ten einde. De zomercompetitie neemt echter een aanvang. Iedereen die tijdens de zomer denkt, “kom ik wil wel weer eens een serieus potje schaken” is welkom. Ik wens iedereen een prettige zomervakantie! De clubcompetitie begint weer in de eerste week van september.