Meesters in Spijkenisse

Afgelopen zaterdag stond de 23e editie van het J.de Kluyvertoernooi in Spijkenisse op de schaak-agenda. En hoewel op de website te lezen valt dat het 1 van de grootste jeugdtoernooien van het land is, is het vooral een heel gezellig toernooi. Het totaal aantal deelnemers is goed te vergelijken met de Grand Prix toernooien bij ons in de regio. Lekker druk dus. Het grote verschil zit hem in de verschillende jeugdcategorieen en een invitatie-groep met zeer sterk deelnemersveld.

Kijken we naar de historie van (winnende en bekende) deelnemers , dan zien wij dat bijvoorbeeld Dolf Meijer en Jop Delamarre ( inmiddels bekende top jeugdtrainers met IM-titel maar ook huidige topjeugdspelers als IM Lars Vereggen, IM Robby Kevlishvilli en WIM Anna-Maja Kazarian er gespeeld hebben. Kortom, een toernooi waar je als jeugdspeler alleen maar beter van wordt.

Zo hadden op deze zonnige dag 5 Voorburgse Meester zich aangemeld. En dit keer mocht ook uw jeugdleider (of was het deze keer jeugdlijder ?) mee gaan doen. Meesters Laura en Ching Sui deden mee in de F-groep, Meesters Timo en Mees in de D-groep, Meester Jie-Ren in de C-groep.

Dat dit toernooi een sterke bezetting in iedere groep kent, ondervonden onze Meesters aan den lijve. Meester Laura gaat iedere week vooruit en ook deze zaterdag bouwde zij haar partijen goed op. In het midden- en eindspel komt zij nog wat kennis en ervaring tekort. Laura werd 7e en dat is een goede prestatie. Meester Ching Sui is nog iets verder gevorderd en dat resulteerde in lang mee doen om de 1e plaats. In de voorlaatste ronde verloor hij echter door een onoplettendheid waardoor de 1e plaats uit het zicht verdween. Maar met zijn zonnige karakter ging hij er in de laatste ronde nog eens goed voor zitten en won. Een mooie 4e plaats was zijn deel.

In groep D zaten Mees en Timo. Beiden hebben nog niet zoveel toernooi- en wedstrijdervaring. Dan zijn dit soort wedstrijden voor hun schaakontwikkeling van extra belang. Zij werden uiteindelijk 17e ( Mees/4 punten) en 27e ( Timo, 2 punten). Niet in de prijzen maar deze ervaring is goud waard.

Jie-Ren speelde mee in groep C. Hij heeft wel inmiddels de nodige toernooi-ervaring en stond op rating ook als 2e geplaatst. Maar dan moet je wel 100% fit zijn om het waar te kunnen maken. En dat was hij helaas niet. In de ochtend al met betraande ogen en druipneus uit bed. Dus dat zou het niet gaan worden vandaag. Toch op karakter zich door het toernooi heen geworsteld om wedstrijdritme te behouden. Met 4 punten ga je geen prijzen pakken maar dat was met zijn gezondheidstoestand ook geen doel meer.

Uw jeugdleider had zich ingeschreven bij de categorie Begeleiders. Ja, want die is er ook en dat is best leuk. Want van kijken word ik vermoeider dan wanneer ik zelf achter de stukken zit. Nadeel was echter dat ik ook de enige begeleider was die zich ingeschreven had (hoewel dit later ook weer een voordeel bleek te zijn). Want ik mocht mee gaan doen in de gecombineerde A/B groep. Ja, lekker dan , als oudje tussen al die jonge aanstormende talenten.

Nu weet ik waarom sommige seniorspelers niet graag tegen jeugdspelers schaken. Van de 7 partijen won ik er 3, verloor ik er 3 en speelde eenmaal gelijk. Die 3 winstpartijen waren tegen jeugdspelers van Jie-Ren’s leeftijd (waar ik thuis overigens niet van kan winnen) . Maar dat ging met de nodige moeite en zweetdruppels. Wellicht met een wat onnodige vrees voor mij verloren de jonge talenten hun partijen. De partijen die ik verloor, tegen de oudere jeugd waaronder de latere winnaar, gingen ook kansloos verloren. Alleen in de 3e partij had ik het gevoel dat ik beter stond. Maar met gevoel win je geen partijen. Feit was dat mijn tegenstander alles , zoals hij zelf zei, onder controle had. Daar sta je dan met het “gevoel dat je beter stond”. Maar ik vond het wel leuk om tegen hen te spelen. Voordeel van deelname was dat ik 1e werd in mijn categorie !!! ..Goh, wat een prestatie , je was ook de enige deelnemer. Ik kreeg een beker als “beste begeleider”, toch een leuk aandenken.