Draken en Leeuwen

Gaan we naar een sprookjesbos of dierentuin ? Trouwens , draken bestaan helemaal niet. Dat zijn mythische dieren die in het Westen vaak als angstaanjagend gezien worden en in het Oosten ( m.n. China) als goedgunstige wezens. Maar nee, ik neem jullie mee naar het Kennemer Open Toernooi.

Dit is een schaaktoernooi in Haarlem waar ik en Jie-Ren aan mee doen. Een toernooi dat door de Haarlemse schaakverenigingen al enige jaren op de zaterdag wordt georganiseerd. Negen ronden met een speeltempo van 1.30 uur voor de eerste 40 zetten, daarna nog 30 minuten om de partij uit te spelen.

Jie-Ren had de eerste 2 ronden een bye opgenomen wegens school. Nu mocht hij in de 3e ronde tegen een andere wat oudere jeugdspeler. Die had ook een hogere rating ( 1583 ). Jie-Ren had wit en opende e4. Zijn tegenstander antwoordde met c5. En de kenners weten het al : het Siciliaans.

Maar welke variant ? Zwart ging na zet 2 d6 verder met g6 , Lg7. En dit is de Drakenvariant. Ontstaan vanuit de Klassieke variant van het Sicliaans die zo rond de 20e eeuw werd ontwikkeld. Zwart doet gewoon normale ontwikkelingszetten en wit moet maar een goed plan bedenken. Jie-Ren ging er eens goed voor zitten en koos met een opstelling Le3, f2-f3, g2-g4, h2-h4 voor de Joegoslavische Aanval. Ja, daar gaan we weer met die mooie namen. Het leverde in elk geval een eenzijdige strijd op want binnen 20 zetten was de winst voor Jie-Ren een feit. Mooie partij en een punt er bij. Draak verslagen.

Ik mocht eveneens tegen een jeugdspeler die net zo oud is als Jie-Ren. Dat is vaak lastig op dit niveau want de jeugdspelers die aan dit soort wedstrijden mee doen , zijn vaak al goede spelers. Ik koos dit keer voor een opening waarvan ik dacht mijn tegenstander het moeilijk te maken. De Zwarte Leeuw kwam op het bord. Hoe zei je ? De Zwarte Leeuw. Is er dan ook een Witte Leeuw. Nee, die opening bestaat officieel niet. Hoewel ik dezelfde opstelling ook met wit kan spelen. Maar goed, het verrassingseffect was van zeer korte duur.

Mijn jonge opponent koos namelijk voor de scherpe hoofdvariant en het werd een zeer boeiende strijd. Met tegenovergestelde rokades was het de vraag wie zet wie het eerste mat. En helaas was ik dat. Het scheelde letterlijk 1 zet. Ik scoorde dus een nul maar complimenteerde mijn tegenstander met zijn goede spel. Ook deze Leeuw was geveld. Net als de Draak hiervoor.