Nieuwe nederlaag SV Voorburg

Het team van Schaakvereniging Voorburg heeft ook de tweede wedstrijd in klasse 2a van de Haagse Schaakbond verloren. Tegen DSCV 1 werd het 5-3. Lange tijd had Voorburg uitzicht op ten minste een gelijk spel. Uiteindelijk bleken de tegenstanders net iets gehaaider en wisten stellingen die er remiseachtig uitzagen om te buigen naar winst.

De avond begon stroef voor de mannen uit Voorburg. Ike Tjin á Lien had zijn wedstrijd vooruit gespeeld en verloren. Het werd snel 2-0 door een nederlaag van Hans Visser. Hans had niet bepaald zijn avond en gaf in de opening pardoes een stuk weg. Daarna was er ondanks wat gespartel geen redden meer aan. Door een mooie overwinning van Rob van de Kamp kwam Voorburg terug in de wedstrijd. Rob zette een mooie koningsaanval op en wist een stuk te winnen, terwijl de aanval voortduurde. Uiteindelijk werd de druk te groot en wist Rob het punt binnen te halen.

Een regelmatige overwinning van Martin Mellens bracht de stand weer in evenwicht. Zijn tegenstander speelde na een Franse opening vrij passief en planloos en werd langzaam weggedrukt. Met een leuke paardzet wist Martin de winst binnen te halen. Door een nederlaag van Aart Rietveld kwam DSCV1 weer op voorsprong. In een vrij gesloten stelling verloor Aart een pion. Hij dacht met een schijnoffer dit materiaal terug te winnen, maar dit beruste op een misrekening. Het stukoffer werd een echt offer en even later kon Aart opgeven.

Adrie Goebertus speelde een spectaculaire partij. Hij won een kwaliteit, maar zijn tegenstander had een koningsaanval die er gevaarlijk uitzag. Ook Adrie had echter kansen op een koningsaanval en bovendien een gevaarlijke vrijpion. Uiteindelijk wist Adrie de aanval over te nemen, terwijl zijn tegenstander bovendien zeer veel tijd had verbruikt. In de slotfase gebeurde er nog van alles. Uiteindelijk won Adrie door tijdoverschrijding van zijn tegenstander.

Met nog twee wedstrijden te gaan kon de partij nog alle kanten op. Lex stond weliswaar een pion achter, maar leek in een eindspel van loper tegen paard remisekansen te hebben. De loper van Lex raakte echter op een dwaalspoor, terwijl het paard van zijn tegenstander steeds meer pionnen wist te bedreigen. Uiteindelijk was dit te veel van het goede en moest Lex de vlag strijken.

Het was aan Siyar om te proberen een punt voor Voorburg te redden. Hij zat opgescheept met een zwakke pion, maar verdedigde zich bekwaam. In een poging door te breken ging zijn tegenstander met de koning ten aanval. Hij wist een pion te winnen, maar de koning stond plotseling zeer penibel. Op een zeker moment had Siyar het matnet bijna dichtgeknoopt. Helaas kon hij het beslissende zetje net niet geven. De vijandelijke koning ontsnapte, waarna de pluspion de doorslag gaf.

Net als in de eerste partij kreeg Voorburg in deze wedstrijd iets te weinig. We spelen aardig, maar de tegenstanders hebben net iets meer ervaring. De volgende wedstrijd is tegen WSC 5. We moeten proberen dan het eerste puntje te scoren.