Nieuwjaarswens 2021

In 2020 liepen oude en nieuwe tijden door elkaar. De uitbraak van corona liet zien hoe kwetsbaar onze samenleving is voor nietige virussen. Spookverhalen uit oude tijden, toen de pest, de cholera en andere enge ziekten huishielden herleefden. De oplossing stamt deels ook uit oude tijden. Quarantaine, contacten beperken en letten op de hygiëne. Daar staat tegenover dat wereldwijd is gezocht naar een medicijn om de ziekte te bestrijden. Dat was in oude tijden anders.

De schakers maakten in 2020 nog sneller kennis met de moderne tijd. Door corona werden bord en stukken grotendeels verruild voor het computerscherm. De meeste schakers waren dit al wel gewend. Nieuw was de aandacht van de tv voor de schaaksport. Sinds kort is er een eigen Netflix serie met een hoofdrol voor een schaakster. The Queens Gambit krijgt overal lovende recensies en trekt veel kijkers. Leuk aan de serie is ook dat Gary Kasparov is aangetrokken als schaaktechnisch adviseur. Het voordeel van deze zenders boven de Nederlandse televisie. Er is geld om op details te letten. De verkoop van schaakborden en stukken schijnt omhoog te vliegen. De serie is een opsteker voor het schaken, ongeacht of dit waar is. Meer mensen maken kennis met het schaken.

2021 wordt een jaar van rommel opruimen en bezinning. Een vaccin voor corona lijkt in zicht, wat betekent dat een meer normale situatie langzaam weer kan terugkeren. We zijn één wereld. Een gebeurtenis in China heeft een maand later gevolgen voor de hele wereld. Aan de andere kant is dit internationale netwerk kwetsbaar. Bij een crisis is het vaak ieder voor zich. Het zal een uitdaging zijn de toegenomen behoefte aan veiligheid te verzoenen met onze geglobaliseerde samenleving.

Ook de schaakwereld staat voor uitdagingen in het nieuwe jaar. Schaakclubs zijn geraakt door de coronacrisis. Het zal hard werken worden om het ledental op peil te houden. Aan de andere kant is het schaakspel bij mensen die thuiszitten misschien ook weer uit de kast gekomen. Mensen hebben mogelijk via internet geschaakt. Het is zeker mogelijk dat meer mensen op zoek zijn naar een schaakclub. Misschien nog meer dan vroeger zullen schaakclubs moeten gaan nadenken wat ze gaan aanbieden aan hun leden.

De coronacrisis maakte ook duidelijk hoe belangrijk contacten zijn voor mensen. Zonder familie, vrienden en collega’s wordt het leven erg saai. Laten we deze les in ieder geval meenemen naar 2021. Laten we van 2021 een jaar van hernieuwd contact en samenwerking maken. Ik wens iedereen een voorspoedig 2021!