Onnodige nederlaag in tweede externe wedstrijd

Het team van SV Voorburg heeft de tweede wedstrijd in klasse 3A van de Haagse Schaakbond nogal schlemielig verloren. Tegen Bobby Fischer-Wassenaar 2 werd het 5-3. Het was een wisselvallige wedstrijd. In veel partijen gingen de punten als tennisballen heen en weer tussen de spelers.

SV Voorburg begon verzwakt aan de wedstrijd omdat drie vaste spelers ontbraken. Toch was daar aanvankelijk weinig van te merken. Siyar Zengin wist zijn partij op een regelmatige wijze te winnen, terwijl zowel Aart Rietveld als Jan Nienhuis twee pionnen voor stonden. Al Patty stond moeilijk, maar zijn stelling leek houdbaar. Lex Zijlstra speelde op zijn bekende degelijke wijze en hield zijn tegenstander relatief gemakkelijk op remise.

De rest van de avond ging helaas alles mis. Al Patty wist de juiste verdediging niet te vinden. Erger was dat zowel Aart als Jan door venijnige tegenaanvallen van hun tegenstander werden verrast en ondanks de pluspionnen het punt aan hun tegenstander moesten laten. Ike Tjin á Lien speelde gelijk. Hij offerde tegen zijn jeugdige tegenstander een pion om een aanval te ontwikkelen, maar kwam niet verder. In het eindspel was Ike zijn paard sterker dan dat van de tegenstander en dit compenseerde de minuspion.

Voorburg kwam terug in de wedstrijd door een overwinning van Martin Mellens. Daar zag het aanvankelijk niet naar uit. Met wit wist Martin weinig te bereiken en na dertig zetten stond hij eerder een beetje minder. Martin bood twee keer remise aan, maar dit werd door zijn tegenstander geweigerd. Gelukkig maar! In zijn poging de winst te bereiken, verrekende de tegenstander zich en werd opeens geconfronteerd met een gevaarlijke vrijpion. Zo kon Martin enigszins beschaamd het punt in ontvangst nemen.

Hiermee lag de taak op de schouders van Adrey Caljé om een gelijk spel uit het vuur te slepen. Hij won een kwaliteit, maar zijn tegenstander verdedigde zich taai. Bovendien had Adrey weinig tijd. Dit werd hem fataal. Zijn tegenstander won een pion terug die dreigend opstoomde richting het promotieveld. Adrey wist de juiste verdediging niet te vinden en moest in een Nederlaag berusten.

Door deze onverwachte nederlaag is promotie voorlopig ver weg. Gebrek aan enige wedstrijdhardheid speelt SV Voorburg soms parten. De volgende wedstrijd zal uit een ander vaatje moeten worden getapt.