PK Senioren ronde 1 en 2

Tijdens het Persoonlijk Kampioenschap van de HSB strijden Jan, Thomas en Adrey met 38 schakers van de verenigingen die zijn aangesloten bij de HSB.

Eerste ronde – 6 februari 2015

In de eerste ronde hadden Thomas en Adrey een bye. Jan Nienhuis (1372) speelde tegen Kees Vink (1766) van Schaakvereniging Pomar. Gezien het grote ratingverschil was het dan ook niet zo verwonderlijk dat Jan deze partij verloor.

Tweede ronde – 20 februari 2015

In deze ronde speelden alle drie de heren. Maar ook ditmaal waren de ratingverschillen groot.

van den Bos, Frans Pieter (1902) – Kreitmair, Thomas (1557) 1 – 0

Frans Pieter verrast Thomas met de opening 1. e4 e5 2. c4

Na zet 17. Pb4 kwam de volgende stelling op het bord:

Thomas legt uit:

“Correct is 17…  Lc6xe4  18. Lg2xe4  c7-c5 met een aanval op dame en paard. Maar ik heb gekozen voor 17… Ta8-b8 en na 18. Pb4xc6 b7xc6 word ik zeker van het bord gespeeld”

Caljé, Adrey (1312) -van Herpen, Max(1663) 1 – 0

Met bijna 350 punten ratingverschil was de uitslag bijna te voorspellen. Echter wist Max geen raad met het Morra-gambiet. In de laatste zetten kreeg Max nog hoop op winst, maar dat bleek van korte duur. Na 19. Tac8 ontstond de volgende stelling.

Max sloeg met zijn dame de pion op e4 . Maar na Pf5+ zag Max van Herpen minimaal zijn dame naar de eeuwige jachtvelden verdwijnen. Hij gaf dan ook terstond op.

Koks, Paul (1547) – Nienhuis, Jan (1372) 1/2 – 1/2

Ook Jan had het deze ronde niet makkelijk.

Jan Legt uit:

“Ik speelde in het veteranentoernooi met zwart tegen de 50-plusser Paul Koks met een rating van circa 200 punten meer. Ik speelde een van de vele varianten van het Meran-systeem. In dat systeem is Pb8-d7 een kenmerkende zet. Hij zette mij behoorlijk onder druk, maar greep op de 17e zet met Db3 mis.

Per saldo won ik de opdringerige pion d5. Toen ik 6 zetten later ook nog de kwaliteit kreeg aangeboden (op de lange zwarte diagonaal) stond ik gewonnen.

Maar vanaf de overgang van het middenspel naar het eindspel (zie diagram) hebben de witte paarden het mij zo moeilijk gemaakt dat ik op de 48-ste zet de winst heb laten lopen en ben ik uiteindelijk op remise uitgekomen. De kwaliteit plus een pion lijkt veelal gewonnen, maar is niet gemakkelijk!”