Schaken en het coronavirus

De uitbraak van het coronavirus heeft ook de schaakwereld flink geraakt. De schaakwereld lag plat. Het kandidatentoernooi dat de uitdager voor het wereldkampioenschap moest aanwijzen werd gestaakt. Schaakclubs werden gesloten. Toernooien afgelast. Een half jaar later krabbelen we voorzichtig weer op. De eerste toernooien zijn weer begonnen. Toch kijken we nog wat onwennig een nieuwe wereld in.

Gelukkig is het bij schaken niet noodzakelijk in dezelfde ruimte te verkeren. In het verleden was het correspondentieschaak per brief een gerespecteerde vorm van schaak. Tegenwoordig kun je natuurlijk een partij schaken via het internet. Eigenlijk kan je alles wat je op een schaakclub doet ook doen via het internet. Je kan de partij spelen, maar als je de video laat meekijken ook samen analyseren en zelfs schimpscheuten uitdelen bij de discussie over de partij na afloop.

Toch is virtueel schaken anders. Discussies via het internet zijn toch altijd net iets minder spontaan dan wanneer mensen fysiek aanwezig zijn. Je kan ook minder makkelijk met meerdere mensen tegelijk praten. Ook het schaken is anders. Immers, je ziet de stukken als een diagram op het beeldscherm en niet driedimensionaal op het bord. Sommige schakers (ook grootmeesters) zijn minder sterk als ze op internet moeten schaken, anderen juist sterker.

De coronacrisis zal de trends die je toch al zag bij het schaken denk ik verder versnellen en versterken. De computer en het internet zullen nog belangrijker worden dan al het geval was. Veel schaakclubs kampen met dalende ledenaantallen en een vergrijzend ledenbestand. Op internet floreert het schaken echter. Via bijvoorbeeld chess.com en playchess kun je met mensen over de hele wereld schaken. Veel schakers zullen alternatieven hebben ontdekt voor de schaakavond op de club. Het is zeer de vraag of deze schakers de traditie weer zullen oppakken.

We staan als schaakclub dus voor een dubbele uitdaging. We zullen moeten kijken hoe we kunnen schaken in de 1,5 meter samenleving. Dat zal wat passen en meten zijn. De leden zullen opnieuw moeten worden gelokt om op de schaakavond te komen. Er blijft denk ik een plaats voor de klassieke schaakclub. Schakers zijn mensen en die willen elkaar ontmoeten om te kunnen praten over hun hobby. Niet iedereen vindt het bovendien leuk om via de computer te schaken. Voor die leden blijft de club de eerste plek om te schaken.

De nieuwe situatie biedt kansen. Schaken kan je altijd doen, binnen of buiten, met een groep of in je ééntje. Sommige mensen zullen in de coronatijd schaken opnieuw hebben ontdekt. Jongeren kunnen via internet misschien sneller bij het schaken worden betrokken. We zullen als schaakclubs deze kansen moeten pakken. Net als voor heel Nederland is de wereld ook voor de schakers na corona niet meer hetzelfde.