Schaken en dammen

De afgelopen weken was ik even jaloers op mijn dammende collega´s. Door twee spelers van respectievelijk 18 en 22 jaar werd het dammen zowaar een beetje hip. Een heuse hiphopper poseerde samen met de twee dammers en zorgde voor extra promotie. Ik ben erg benieuwd wat dit oplevert. Net als de schaakclubs hebben ook de damclubs het lastig met een teruglopend leden aantal.

Dammen en schaken zijn niet als water en vuur, maar enige spanning tussen de twee denksporten is er zeker. Schakers nemen dammers vaak niet helemaal serieus en zien dammen als een provinciaal kinderspel. Dammers leiden vaak aan een minderwaardigheidscomplex, omdat schaken wereldwijd gezien groter is en zeker in het verleden door de media serieuzer werd genomen. De spanningen zijn denk ik nergens voor nodig. Beide denksporten hebben hun eigen aantrekkingskracht. Zelf heb ik altijd geschaakt. Dammen kan ik niet. Ja, ik kan de schijven volgens de regels verschuiven, maar met dammen heeft dat weinig te maken.

Is schaken moeilijker dan dammen? Ik weet het niet. Dammen is makkelijker te leren. Er zijn maar 2 soorten stukken (schijven en dammen) en de bewegingen zijn beperkt. De verschillende schaakstukken hebben ook voordelen. Door de verschillen is het makkelijker het verhaal van een partij te reconstrueren. Bovendien is dammen dwingender. Je moet slaan en je kunt maar 1 kant op. Mijn indruk is dat in het dammen aanzienlijk meer gerekend moet worden en in zekere zin preciezer is dan het schaken. Bij het schaken kun je zeggen “ik voel dat het paar op d5 goed staat“ en ermee weg komen. Bij het dammen moet je dit exact narekenen. Misschien dat ik daarom schaken leuker vind dan dammen.

Ik denk dat dammen makkelijker is te leren dan schaken, maar dat het daarna moeilijker is om vooruitgang te boeken. Of het moeilijker is om als een grootmeester te schaken of te dammen, dus ze maar supergoed te worden, kan ik niet zeggen. Interessant is wel dat het veel langer heeft geduurd voordat computers de mens konden verslaan in het dammen dan in het schaken. Misschien heeft dit te maken met het imago van de sport, maar het kan ook liggen aan de éénvormigheid van de loop van de stukken. De computer heeft veel minder aanknopingspunten om varianten af te strepen.

De tweekamp bij het dammen was enigszins éénzijdig, maar leverde wel boeiende gevechten. In het NOS-Journaal werd gesproken over een heroïsch gevecht. Even veerde ik op. Het zou toch niet dat zelfs het journaal …., maar het ging over een Kickboks-gevecht met Badr Hari. Denksporten en TV: het blijft behelpen, zelfs met hippe jonge gasten.