Successen tijdens Grand Prix

VOORBURGSE JONGE MEESTERS TOP IN LAATSTE GRAND PRIX VAN HET SEIZOEN

Op zaterdag 2 juli togen 8 jonge schaakmeesters in spe naar Delft. Bij de ontvangende gastvereniging DSC werd de laatste Grand Prix van dit seizoen gespeeld. Een mooie locatie waar ondergetekende ook wel eens schaakwedstrijden heeft gespeeld. Enig klein minpuntje is dat je met eigen vervoer bent aangewezen op een betaalde parkeerplek. Maar goed, je moet wat over hebben voor schakende kroost, nietwaar ?

Het bijzondere van deze Grand Prix aflevering was dat er naast de dagprijzen ook een eindklasse-ment werd opgesteld. Schakers die minimaal 5 Grand Prix toernooien hadden gespeeld kwamen hiervoor in aanmerking. Want met elk toernooi waren er punten te verdienen. Van onze vereniging maakte alleen Jie-Ren kans omdat de overige meesters pas veel later in het seizoen meededen.

Zoals gebruikelijk werden onze schaakmeesters weer keurig onderverdeeld in diverse speelgroepen van 6. Door een toevalligheid kwamen er dit keer echter twee meesters bij elkaar in de groep terecht: Ian en Julius. Aan het einde van de dag verdeelden zij de prijzen : Julius behaalde een mooie 1e prijs en Ian mocht ( zijn eerste beker !)  de 3e prijs in ontvangst nemen.

Kennelijk waren de meesters vandaag wederom in goeden doen want ook in de andere groepen werden prijzen binnen gehaald : David werd 1e in zijn groep (was n.b. ook nog de jongste en fysiek de kleinste speler !) . Simon behaalde een fraaie 2e plaats , Noel  werd 3e in de groep ( prachtig resultaat Noel ). Lars kwam net te kort voor een beker maar won vandaag wel een aantal wedstrijdjes. Hij gaat met elk toernooi beter spelen en dat is te zien aan zijn resultaten.

Dan weer terug naar boegbeeld Jie-Ren. Hij was favoriet om winnaar in de categorie D te worden. Een mooie wisseltrofee kon dan mee naar huis genomen worden. Er lagen echter twee kanshebbers op de loer. Omdat Jie-Ren deze keer te weinig punten in zijn groep behaalde, kwamen zijn concurrenten langszij en stonden er aan het eind drie nummers 1 in de D-categorie. Maar wie mocht nu de wisselbeker mee nemen ? Normaliter wordt er geloot maar de wedstrijdleiding bepaalde dit keer dat er een onderlinge barrage gespeeld zou worden. Snelschaakpartijen van 3 minuten .

Dit vind ik zelf wat eerlijker want er zal gestreden moeten worden. Het zou een bloedstollende wedstrijd worden. Jie-Ren won zijn eerste partij van Ismar. Die vervolgens tegen Kathleen speelde en moest winnen om nog kans te maken. Maar Kathleen (jawel , een jongedame ! ) was vandaag in topvorm. Zij had al eerder op de dag de 1e prijs in haar groep gewonnen. Zij won vervolgens ook van Ismar die hierdoor uitgeschakeld werd.

De beslissing zou dus vallen in de laatste partij tussen Jie-Ren en Kathleen. In een eerdere wedstrijd had Jie-Ren vrij eenvoudig van haar gewonnen. En ik wist dat hij goed kan snelschaken dus op voorhand was hij favoriet. Maar dan moet het wel waar gemaakt worden en in een snelschaakpartij kan van alles gebeuren. Zo ook nu.

De partij begon uitstekend voor Jie-Ren. Al vrij snel kwam hij een stuk voor te staan. Maar waar hij normaal koelbloedig te werk gaat , bleken juist nu ineens zenuwen de kop op te spelen. Uiteraard speelt tijdsdruk ook een rol. Hij liet zijn dame pardoes instaan maar Kathleen zag dit in eerste instantie niet. Jie-Ren deed kort daarna weer een verkeerde zet . Nu zag zij het wel en daarmee was de partij ook direct uit. Kathleen een terechte winnaar die de wisselbeker in ontvangst mocht nemen.

Het seizoen is nu beeindigd. Terugkijkend op het korte seizoen van onze jeugdspelers ( op Jie-Ren na) concludeer ik dat het voor mij heel leuk en inspirerend is geweest om aan deze spelers les te geven en gezamenlijk naar de wedstrijden te gaan. Verheugend is om te zien met hoeveel enthousiasme zij spelen en daarbij ook nog eens de nodige prijzen weten te winnen.

Ik kijk nu al reikhalzend uit naar het komende seizoen en ga in de komende maanden een programma uitwerken. Ik hoop dat ieder jeugdlid weer van de partij zal zijn. Voor nu wens ik alle kinderen en ouders een fijne,gezellige vakantie toe. En jonge Meesters, pak af en toe het schaakbord!

Ike Tjin A Lien