Vader en zoon op tournee (2)

Vader en zoon op tournee (ahum, toernooi) in Den Haag

In het Haagse wordt al enige jaren een zogeheten Haagse rapidcyclus georganiseerd. En ik heb het uiteraard hier niet over snel fietsen , maar snel schaken. In een aangepast tempo van 20 minuten per partij proberen je tegenstander mat te zetten. Leuk om af en toe te doen. Wordt niet altijd door iedereen als volwaardig erkend maar tegenwoordig zijn zelfs ervaren wereldtoppers als Karjakin, Caruana, Giri en zelfs wereldkampioen Magnus Carlsen er druk mee. Het wordt steeds populairder.

Maar terug naar het Haagse.  Nu mijn zoon Jie-Ren ook schaakt , kan ik zelf ook wat meer tijd besteden aan mijn grote hobby. En thuis is het goed verkoopbaar , want het is immers toch goed voor de sportieve ontwikkeling van onze zoon, niet waar? Dus ik bedacht ons maar eens in te schrijven voor deze cyclus. Een rondgang langs 4 gastverenigingen (Haeghe Ooievaar , Haagse Schaak Vereniging,  Discendo Discimus en Schaakcombinatie Haagse toren/ Vogelwijk).

Op respectievelijk 16 april, 30 april , 21 mei en 18 juni streden gemiddeld zo’n 40 schakers om dagprijzen en punten voor het eindklassement. Want ja, er werd ook een klassement samengesteld voor diverse ratinggroepen. Op de slotdag konden er dan nog extra prijzen gewonnen worden. Deelname aan minimaal 3 speeldagen was dan wel verplicht.

Jie-Ren was overigens de enige jeugdspeler die aan  alle 4 de speeldagen heeft mee gedaan. Hoewel hij de laagste rating van allemaal had, hield hij zich goed staande tussen al die ervaren schaakrotten. Op de 1e speeldag verzamelde hij 2,5 punt. De 2e speeldag ging nog iets beter want er kwamen 3 punten bij. Hier behaalde hij zelfs de 1e plaats in zijn ratingcategorie!  Op de 3e speeldag wederom 3 punten verzameld en een 2e plaats als dagprijs.

Kijkend naar de tussenstand in het algemeen klassement bleek dat Jie-Ren 1 punt achterstand had op de koploper. Geen onoverbrugbare achterstand voor de laatste speeldag. Het zou zeer spannend worden tot aan de laatste ronde. Want Jie-Ren stond inmiddels 1 punt voor en zou bovenaan kunnen eindigen. Helaas lukte dit niet want het reglement gaf aan dat bij 4 deelnames het slechtste resultaat weggestreept mocht worden.

En zo eindigde Jie-Ren met slechts een 0,5 punt achterstand op de koploper als goede 2e. Dit leverde hem naast de dagprijs ook nog een extra prijs in de vorm van een gevulde envelop op. Daar was hij uiteraard maar wat blij mee.

Ik deed zelf ook nog mee en hoopte stiekem het wat beter te doen dan mijn zoon. Dat viel best tegen (begin oud te worden). Uiteindelijk scoorde ik overall slechts 1,5 punt meer. Maar ja, de jeugd heeft de toekomst, toch? Ik denk dat ik hem over een half jaar al niet meer kan verslaan. Geen best vooruitzicht voor mijzelf maar ik ben anderzijds ook trots op hem. En het leukste is dat ik dankzij hem toch weer meer tijd aan mijn hobby kan besteden.