Valse start Voorburg I

Het eerste team van Schaakvereniging Voorburg is slecht gestart in klasse 2A van de competitie van de Haagse Schaakbond. Tegen DSC6 werd het afgetekend 2-6. Hoewel er op veel borden sprake was van een spannende strijd, liep Voorburg de hele wedstrijd achter de feiten aan. Op de nederlaag valt dan ook weinig af te dingen. Alleen Leo Bolle onttrok zich aan de malaise en wist zijn partij te winnen.

Voorburg 1 is op papier sterker dan vorig jaar en daarom was met enige verwachting uitgekeken naar de eerste wedstrijd. Al vrij snel werd echter duidelijk dat het geen makkelijke avond zou worden. Siyar Zengin werd in een Russiche partij vrij snel overspeeld en ook Bert van Dijken verloor zijn partij. In een Konings Indische partij startte Bert met wit een aanval op de koningsvleugel. Zijn tegenstander counterde echter bekwaam en spoedig was de koningsstelling van Bert een rokende puinhoop. Gelukkig deed Leo Bolle wat terug. In een gelijk opgaande partij voerde Leo de druk langzaam op. Dit leverde uiteindelijk een pion op, waarna een blunder van de tegenstander snel tot mat leidde.

Daarna ging het definitief mis. Drie spannende partijen die ook makkelijk een andere uitslag hadden kunnen hebben gingen verloren. Rob van der Kamp kwam in de openingsvoorbereiding van zijn tegenstander terecht. Er ontstond een spannende pot met kansen over en weer. Uiteindelijk bleek een sterke toren Rob te machtig. Ook Yvo Kühling had een spannende stelling op het bord. Zijn tegenstander bouwde een sterke koningsaanval op, maar Yvo zette daar met sterke lopers die splijtende diagonalen bezetten zijn eigen kansen tegen over. Een moment van concentratieverlies kostte een pion en daarna de partij.

Elmar kwam goed uit de opening en kreeg duidelijk de overhand. Hij dacht de buit al binnen te hebben en deed te rustige zetten. Zijn tegenstander greep zijn kans en startte en koningsaanval. Elmar kon door handigheidjes wat tegenspel creëren. We laten hem zelf even aan het woord wat er toen gebeurde “Helaas had ik een variant niet voldoende doorgerekend. Als een gretig kind, zo ééntje die nu al een wortel in zijn schoen stopt, moest en zou ik een pion pakken met schaak. Daarna was het echt voorbij, want mijn tegenstander had de dreiging wel op waarde geschat en won mijn dame. “

Hiermee was de strijd beslecht. Martin Mellens en Hans Mes speelden remise. Hans speelde een volgens de computer chaotische partij met kansen aan beide kanten. Hij verloor een pion, maar won er later weer één terug. Ïn gelijke stelling werd tot remise besloten. Martin reageerde niet adequaat op een mistige paard-manoeuvre van de tegenstander en zat de hele avond met een geïsoleerde pion opgescheept. Plotseling wist Martin de dame van zijn tegenstander in te sluiten en won een dame tegen een toren en een loper. Door onzorgvuldig spel ging dit materiële voordeel weer verloren en beide partijen zaten in tijdnood. Uiteindelijk werd ook hier remise overeengekomen.

Al met al een tegenvaller, maar natuurlijk is nog niets verloren. Het kan een avond tegen zitten. We spelen een klasse hoger dan vorig jaar, en als dan ook de sterkere spelers van het team minder scoren dan verwacht, is verlies natuurlijk een logische consequentie. Hopelijk kunnen we in onze volgende partij op 3 november tegen SHTV 3 uit een ander vaatje tappen.