Kampioenschap blijft in zicht

Voorburg 1 heeft de voorlaatste wedstrijd in klasse 2A van de Haagse Schaakbond tegen Lierse met 6-2 gewonnen. Hierdoor is er nog steeds kans op het kampioenschap. Wij moeten daarvoor de laatste wedstrijd winnen en concurrent DSC6 punten laten liggen.

De wedstrijd was spannender dan de uitslag doet vermoeden. Lange tijd ging de score gelijk op. Omdat op de laatste borden ook tijdnood een rol ging spelen, stonden de toeschouwers wel nagelbijtend bij het bord. In het laatste uur werd het krachtsverschil aan de hogere borden duidelijk en liep Voorburg uit naar een ruime voorsprong.

De avond begon ongunstig voor Voorburg. Hans Mes kon tegen zijn ervaren tegenstander geen vuist maken en verloor vrij geruisloos. Gelukkig kon Martin Mellens vrij snel wat terug doen voor Voorburg. Zijn tegenstander trapte in een valletje en verloor een stuk voor twee pionnen. Hij kreeg daarvoor wel aanvalskansen, maar die bleken al vrij snel een luchtkasteel. Yvo Kühling wist Voorburg op voorsprong te zetten. Hij won een kwaliteit en maakte de partij met een mooie koningsaanval af. Meedogenloos werd de vijandelijke koning door Yvo’s torens en dame over het bord gejaagd.

De voorsprong bleef gehandhaafd door remises van Jan Kroon en Bart Kroon. Jan moest zwoegen voor het halve punt. Hij kwam een pion achter, maar dit was gelukkig een dubbelpion. Een mooi geposteerd paard zorgde voor controle over de stelling. De tegenstandster moest in remise berusten. Bart stond in een eindspel misschien iets beter, maar de pionstelling zat potdicht. Zijn paardenpaar stuitte op prikkeldraad, maar ook de tegenstander kon niet veel beginnen. Remise door herhaling van zetten volgde.

De winst voor Voorburg kwam in zicht door een overwinning van Siyar Zengin. De partij ging lange tijd gelijk op met een heel licht voordeel voor Siyar. Zijn pionnenstelling was iets beter. Niet heel duidelijk was hoe één van beide partijen kon winnen. Uiteindelijk wikkelde de tegenstandster af naar een pionneneindspel. Hierin gaf de betere pionstelling van Siyar de doorslag. Met een mooi tijdelijk pionoffer wist Siyar door te breken en de winst binnen te halen.

Leo Bolle kon uiteindelijk de overwinning veilig stellen. Hij kwam goed uit de opening, maar gaf zijn tegenstandster door een paar mindere zetten kans op tegenspel. Die stelde zich echter te passief op. Leo won een pion en had meer ruimte. Geduldig manoeuvreerde hij zijn stukken dan weer naar de koningsvleugel en dan weer naar de damevleugel. Leo wikkelde af naar een volkomen gewonnen eindspel en haalde het punt binnen.

Aan het bord van Elmar Hommes gebeurde inmiddels van alles. Hij won in zijn typische stijl een kwaliteit met een goede stelling. De buit leek binnen, maar toen verslapte zijn aandacht. Zijn tegenstander win een pion en Elmar moest zijn kwaliteit terug geven. Een spannend eindspel resteerde, waarbij het de vraag was of Elmar zijn pion kon laten promoveren. Uiteindelijk lukte dat, waarmee de 6-2 uitslag op het bord kwam.

Al met al een degelijke overwinning met een terechte uitslag. Het zat op enkele borden niet tegen, maar eigenlijk hadden de spelers van Voorburg op bijna alle borden de hele avond de betere stelling. Uiteindelijk betaalde dat zich uit. Voorburg 1 kan zich opmaken voor de laatste wedstrijd van dit seizoen.