Veel prijswinnaars tijdens Grand Prix

Eerste Grand Prix voor onze jonge Voorburgse schaakmeesters in spe: 3x goud en meer !

Zeven weken geleden zijn wij gestart met het opzetten van een jeugdafdeling. Inmiddels hebben zich 17 kinderen aangemeld die elke vrijdagavond met plezier de schaaklessen bij Jan en Ike volgen. Afgelopen zaterdag werd de inmiddels 6e jeugd grand prix gespeeld in Naaldwijk. Ons boegbeeld bij de jeugd, HSB-schoolschaakkampioen Jie-Ren Tjin A Lien die vrijdagavond met de jeugdleden kwam kennismaken, heeft al wat Grand Prix wedstrijden achter de rug. De laatste Grand Prix werd zelfs door hem met een 100% gewonnen. Dit keer ging hij niet alleen. Want vrijwel alle leden deden zaterdag mee! Met maar liefst 15 kids van wie de meesten voor het eerst een echt toernooi gingen spelen. Uiteraard zeer spannend. Ook voor mij als trainer want hoe zou het gaan verlopen.

Iedereen werd in groepen van 6 kinderen op speelsterkte (voor zover dat mogelijk was) ingedeeld. Om ongeveer 13.30 uur begonnen de eerste partijen. Ik liep wat rond en zag met een glimlach dat iedereen goed speelde. Van enige nervositeit bij de spelers heb ik niet veel gemerkt. Vooraf had ik de kinderen aangegeven dat mee doen belangrijker is dan winnen. Zeker omdat zij nog niet zo lang schaken en voor het eerst een echte wedstrijd zouden gaan spelen. Sportief gedrag door vooraf jezelf voor te stellen, elkaar een hand geven en succes wensen, is eveneens zeer gewenst. Dat gebeurde ook en natuurlijk wil je, als sporter, toch proberen de partij te winnen en misschien zelfs een prijs.

Aan het einde van de dag kon de balans opgemaakt worden. Met rode wangen van de warmte en strijd kwamen de kinderen met hun uitslagen. Ik kon het zelf bijna niet geloven. Maar liefst 10 bekers werden door onze Schaakmeester in spe mee naar huis genomen. 3 keer Goud !!! ( David, Olivier, Simon), 4 x Zilver !! (Willemijn, Luuk, Storm, Jie-Ren) en 3 x Brons ! (Ian, Wessel, Ching Sui)  Wat een geweldig resultaat. Maar ook onze spelers die geen prijs hebben gewonnen (Dylan, Luuk, Stijn, Brian, Noel)  verdienen alle lof. Iedereen won 1 of meer partijen en lieten zien dat zij snel leren.

Foto’s: © Adrey Caljé, adreycalje.nl

Fotoreportages zijn te vinden op: http://adreycalje.nl/?p=485 en https://www.flickr.com/photos/141554858@N06/sets/72157665209622124