Voorburg 1 laat overwinning glippen

De tweede wedstrijd van Voorburg 1 in klasse 3A van de Haagse schaakbond tegen Haeghe Ooievaar is geëindigd in 4-4. In een spannende wedstrijd, had Voorburg lange tijd de beste vooruitzichten. Door een onnodige nederlaag in de laatste partij kwam Haeghe Ooievaar langszij.

Voorburg schoot uit de startblokken. De avond was nog niet begonnen of Voorburg had het eerste punt al binnen. Hans Mes was al na zes zetten klaar (zie partij onder). Hans diepte een openingsval uit zijn geheugen op, en wist met een leuk dameoffer zijn tegenstander mat te zetten. Voorburg liep uit naar 2-0 door een overwinning van Rik Langeberg. In een rommelige partij was hij tactisch net iets handiger.

De buit leek binnen, maar na nederlagen van Jan Nienhuis en Yvo Kühling stond het weer gelijk. Jan deed het aanvankelijk goed en won de kwaliteit. Een tactische fout kostte echter materiaal, waarna zijn tegenstander het punt binnen haalde. Yvo trof een ervaren tegenstander, die met rustige zetjes langzaam de druk opvoerde. Yvo verloor en pion, en ondanks dat hij flink tegenstribbelde, bleek dit in het eindspel beslissend.

Twee remises met verschillende gezichten volgden. Martin Mellens stond heel goed na de opening en leek een pion te winnen. Na een ongelukkige ruil moest de pion weer worden ingeleverd en was het voordeel vervlogen. Jan Kroon had niet te klagen dat zijn tegenstander in zeer goede stelling remise aanbood. Twee machtige vrijpionnen leken het pleit te beslechten, maar de speler van Haeghe Ooievaar zag niet hoe hij verder kon komen.

Bart Kroon wist zijn partij te winnen. Zijn tegenstander stormde met zijn pionnen naar voren. Bart hield het hoofd koel en wist twee pionnen te winnen. Daarna was het alleen nog oppassen om niet in tactische trucjes te trappen. Bart slaagde hierin en haalde het punt binnen. Daarna was het aan

Rob van der Kamp om het beslissende halfje binnen te halen. Hij speelde een wisselende partij. Hij kwam niet goed uit de opening, maar daarna vocht hij terug. Zijn tegenstander had bovendien veel minder tijd. Rob kwam beter en beter te staan en kon zelfs aan de winst gaan denken. Juist op dat moment liet hij een venijnig schaakje toe, waardoor een verdwaald paard op h3 verloren ging. Dit bleek beslissend. Ondanks dat de speler van Haeghe Ooievaar maar een paar seconden had voor zijn zetten, wist hij de winst bekwaam binnen te halen.

Ondanks dat de winst voor het grijpen lag, valt te leven met dit gelijke spel. De strijd was min of meer in evenwicht. Voorburg had enig overwicht, maar aan bord 6 en bord 8 had het resultaat ook makkelijk anders kunnen zijn. We hebben een stijgende lijn te pakken. In maart wacht DSC 6.

Partij van Hans (met wit)

1..e4 e5 2. Pf3 d4 3. Pc3 Lg4 4. Lc4 h6 5. Pe5: Ld1 (zie diagram)

Zwart gaat nu mat met 6. Lf7:+. Ke7 7. Pd5 mat