Opnieuw winst Voorburg 1

Na een spannende wedstrijd heeft het eerste team van Schaakvereniging Voorburg opnieuw twee punten weten toe te voegen aan het totaal. Tegen DSC4 werd het 4,5-3, 5. Held van de avond was Leo Bolle, die in een bloedstollende partij het hoofd koel hield en het winnende punt binnen haalde. Voorburg 1 staat nu gedeeld tweede met twee punten achterstand op de tot nu toe ongenaakbare koploper DD1.

De avond begon voorspoedig met een snelle overwinning van Martin Mellens. Zijn tegenstander besloot met zwart na een Hollandse opening tot een ruige opmars van de h-pion. Dit leverde echter geen aanval op, maar kostte vooral veel tijd. Martin centraliseerde de stukken en walste door het centrum.

Helaas was Siyar met zwart vanuit een Franse opening inmiddels in moeilijkheden gekomen. Zoals zo vaak in deze opening stond de zwarte witveldige loper doelloos tegen zijn eigen pionnen aan te kijken. De DSC-speler won een pion en zette een mooie koningsaanval op. Toen een vijandelijk paard – dat oppermachtig was vergeleken met Siyar zijn loper – zich ook ging bemoeien met deze aanval, gaf Siyar op.

Door een fraaie overwinning van invaller Sergio Grammatico kwam Voorburg weer op voorsprong. Onbevangen spelend won hij al snel een kwaliteit. Hij gebruikte dit materiële voordeel om zijn tegenstander verder onder druk te zetten. Die kwam hier niet meer onderuit, zodat de 100%-score van Sergio in externe wedstrijden voorlopig gehandhaafd blijft.

Helaas kwam DSC weer op gelijke hoogte door een onnodige nederlaag van Yvo Kühling. Yvo offerde in een Siciliaanse opening een pion en kreeg daarvoor veel compensatie. Door een behoudende zet ging het initiatief verloren. Ondanks een pion achterstand had Yvo nog goede kansen. Juist toen de remisehaven in zicht kwam, bewandelde hij dwaalwegen met zijn toren. Dit kostte materiaal en het halve punt.

Het werd nog somberder voor Voorburg door een nederlaag van Victor Burgers. Deze leek voor een pion behoorlijke compensatie te hebben, maar langzaam aan nam zijn tegenstander het initiatief over. Een geweldig torenoffer gaf de beslissende dreun aan de koningsstelling van Victor. Gelukkig kon Bart Kroon de stand weer gelijk trekken. Met wit spelend bestreed hij de Aljechin-verdediging van zijn tegenstander energiek. Die bleef met een krakkemikkige pionstelling zitten. Bart won twee pionnen, maar zijn tegenstander wist tegenkansen te creëren. Bart had drie vrijpionnen op de damevleugel, zijn tegenstander twee op de koningsvleugel. In de pionnenrace die volgde bereikte Bart als eerste promotie, waarna zijn dame juist op tijd was op de pionnen van zijn tegenstander tegen te houden.

Daarmee kwam het aan op de resultaten aan bord 1 en bord 2. Elmar speelde een ingewikkelde partij en leek het initiatief te nemen, maar verloor daarna door een tactische truc een pion. Het paard van Elmar was echter sterker dan de loper van zijn tegenstander. Voor de toeschouwer leek het er zelfs op dat Elmar het initiatief kon overnemen, maar de stelling was volkomen dichtgeschoven en er was onvoldoende materiaal overgebleven voor de winst.

Gelukkig wist Leo Bolle zijn partij te winnen. Dit kostte wel de nodige zweetdruppels. In een Siciliaanse opening met tegengestelde rochades had hij weliswaar de betere pionstelling, maar zijn stukken stonden behoorlijk op een kluitje. De vijandelijke stukken loerden begerig naar de koning en Leo moest zich nauwkeurig verdedigen. Voordeel was ook dat de tegenstander van Leo weinig tijd had. Om de kat op het spek te binden, koos Leo voor een gewaagde pionzet. In vliegende tijdnood besloot de speler van DSC met zijn dame op pionroof te gaan. Dit bleek een ware kamikazeactie. Leo sloeg toe en won een toren. De drie minuten die hij nog over had waren ruim voldoende om dit materiële voordeel in winst om te zetten.

Door deze winst staat Voorburg gedeeld tweede met acht punten uit vijf wedstrijden. We hebben nog een kansje op het kampioenschap als we van koploper DD1 winnen, die tot nu toe alle partijen met ruime cijfers heeft gewonnen. Promotie 2 staat op gelijke hoogte met Voorburg, maar heeft in de twee laatste wedstrijden een makkelijk programma. Realistisch gezien strijdt Voorburg met SHTV op de slotdag om de derde plaats. Geen slechte prestatie, omdat dit ons eerste jaar is in de eerste klasse en een aantal spelers van het team nog niet veel ervaring hebben met wedstrijden op dit niveau. Als dit team bij elkaar blijft moeten we, zeker gezien de toestroom van nieuwe leden, voor het volgend seizoen wat meer ambitie hebben en gaan voor het kampioenschap.