Voorburg 1 pakt goede draad weer op

Het eerste team van Voorburg heeft in klasse 1A van de Haagse Schaakbond goede zaken gedaan. Tegen Rijswijk 2 werd met 5-3 gewonnen. De overwinning leek lange tijd nog wat groter uit te vallen, maar zoals wel vaker dit seizoen verwaterde in het laatste uur de voorsprong. Uiteindelijk haalde Leo Bolle het beslissende punt binnen.

Met deze overwinning is Voorburg 1 voorlopig opgerukt naar de tweede plaats, maar de andere teams moeten nog spelen in de vierde ronde. Voorburg staat 2 punten achter op het tot nu toe ongenaakbare DD1. Natuurlijk hopen we in de resterende drie wedstrijden voor een verrassing te kunnen zorgen, maar normaal gesproken strijdt Voorburg met SHTV 2 om de derde plaats. Voor een promovendus in de eerste klasse zou een derde plek een keurige prestatie zijn.

De wedstrijd verliep zoals vooraf een beetje was gepland. Rijswijk 2 heeft in de breedte een evenwichtig team. Bijna alle spelers hebben een rating tussen de 1600 en 1800. Bij Voorburg 1 is de spreiding groter. Wat gehoopt werd gebeurde. Aan de bovenste borden pakte Voorburg de winst, terwijl aan de onderste borden stand werd gehouden.

Waardevolle overwinningen werden aan bord 6 en 7 geboekt door Kamar en Victor Burgers. Kamar won in een onoverzichtelijke stelling een pion en dat was hem wel toevertrouwd. Met vaste hand werd dit voordeel naar winst geschoven. Victor speelde een wisselvallige partij. Hij kreeg met wit in een oud-Indische opening ruimtevoordeel, maar zoals vaak in deze opening wist zwart terug te vechten. Een paniekreactie van Victor kostte een pion, maar daar kreeg hij wel mooie aanvalslijnen tegen de koning voor terug. Uiteindelijk lukte het Victor met een prachtig torenoffer de tegenstander voor zoveel problemen te plaatsen dat deze geen uitweg meer zag. Hij moest zijn dame geven en daarmee was de partij beslist in het voordeel van Victor.

Hier stonden twee nederlagen van Marcel Denie en Bart Kroon tegenover. Marcel kreeg met zwart een soort Colle-systeem tegenover zicht en pakte dit niet handig aan. Hij liet zijn koning in het midden staan en probeerde actief te worden op de damevleugel. Dit zorgde slechts voor extra kwetsbaarheden, waar zijn tegenstander tactisch gebruik van maakte.  Bart kwam goed uit de opening en won een pion, maar kwam hierdoor wel onder een onaangename druk te staan. Uiteindelijk mondde dit uit in een toreneindspel, waarin twee verbonden vrijpionnen van de tegenstander de doorslag gaven.

Aan de bovenste vier borden stonden alle vier borden voor de Voorburg-spelers comfortabel. Na een onoverzichtelijke opening had Siyar Zengin het loperpaar veroverd en een mooie toren op de zevende rij. Het leek erop alsof de winst een kwestie van techniek was, maar Siyar kwam toch niet verder. Eerst werd de toren terug gedreven en toen ook het loperpaar van het bord ging was remise onontkoombaar.

Bij Martin Mellens had de wedstrijd een soortgelijk verloop als bij Siyar. De tegenstander behandelde de opening niet goed en werd langzaam weggedrukt. Martin besloot echter zijn sterke stukken te ruilen in de hoop te profiteren van een versplinterde pionstelling. Dat bleek een misrekening. De stukken van de Rijswijk-speler werden ook actief en zorgden voor zoveel tegendruk dat Martin genoegen moest nemen met remise door eeuwig schaak.

Gelukkig deden Elmar Hommes en Leo Bolle wel wat er van hun werd verwacht. Elmar wist met wit in de Hollandse opening vrij snel de zwartveldige lopers te ruilen. Zorgvuldig gebruik makend van de gecreëerde zwaktes wist Elmar materiaal te winnen. Dat bleek voldoende voor de winst. Leo liet zien hoe belangrijk psychologie in het schaken is. De man uit Rijswijk wilde de Siciliaanse opening met 2.c3 op een rustige positionele wijze bestrijden, maar werd verrast doordat Leo met Da5 al op de tweede zet de dame in het spel bracht. Leo wist al snel een gelijke stelling te bereiken en een nieuwe krachtige opstoot in het centrum zorgde voor zoveel paniek bij de tegenstander dat hij pardoes twee pionnen weggaf. Beide spelers raakten in tijdnood, wat bij de omstanders nog voor enige stress zorgde. Leo hield het hoofd koel en schoof het toreneindspel rustig naar winst.