Voorburg 2 haalt uit na kerstreces

Zo vlak na de feestdagen en genoten van het mooie siervuurwerk op oudjaar , reisden ons jeugdteam op 4 januari af naar Wassenaar. Om op de gelijknamige vereniging haar 1e competitie-wedstrijd van het nieuwe jaar en in de tweede competitie-helft te spelen. Ik had al eerder gezegd dat dit jeugdteam in aanleg veel talent herbergt. Er wordt goed en met veel plezier gewerkt tijdens onze trainingavonden. En sommige jeugdspelers doen mee aan de diverse toernooien. Dat dit hun speelsterkte doet toenemen , bleek deze avond wel. En dat verraste mij toch wel een beetje.

1 van onze jeugdspelers kon op het laatste moment niet , dus aanvankelijk zouden wij met 1 speler minder gaan spelen. Gelukkig was de vader van Prajit bereidt om mee te spelen en te chaufferen. Waarvoor bij deze veel dank . Maar dan de wedstrijd zelf. Ik had het team in de opstelling een klein beetje omgezet.

David mocht op bord 3 plaatsnemen en was ook als eerste klaar. Hoewel hij nog steeds te snel speelt , verbruikte hij deze partij wel wat meer tijd. Gelukkig ziet hij ook veel waardoor hij de juiste zetten kan doen. Zijn seniortegenstander verbruikte daarentegen heel wat minder tijd ( opmerkelijk ,want hij was niet de enige seniortegenstander die dit deed) maar kwam er na een venijnig tactisch zetje van David er niet meer aan te pas. Zijn tegenstander kon de kwaliteit ( loper tegen toren) inleveren en David speelde het bekwaam uit. 0-1 Voorburg 2

Prajit had ik op bord 2 gezet en dat betekent een pittige tegenstander. In een Italiaanse opening dacht zijn tegenstander met de zet Lf6 Prajit’s paard een mooie penning bezorgd te hebben. Penningen zijn namelijk altijd vervelend voor jou of je tegenstander. Mits je het goed uitoefent, wat zijn tegenstander in dit geval niet deed. Met een paardslag ( ja , met zijn gepende paard waardoor Prajit’s dame in staat) op veld e4 wint hij een pion. Zijn tegenstander mag de dame niet slaan want dan gaat hij mat. Het zogenaamde Mat van Chegall. Iets wat ik in de praktijk nog niet eerder was tegengekomen. Zijn tegenstander zag het waarschijnlijk of hij deed per ongeluk de “juiste”tegenzet ,want hij sloeg de dame niet. Wel kwam de Prajit’s tegenstander heel vervelend met zijn stukken te staan. Met gedecideerd spel trok Prajit de partij naar zich toe. 0-2 Voorburg. Opmerkelijk was wel dat Prajit bijna een uur meer tijd had verbruikt dan zijn tegenstander.

Ik zat zelf op bord 1 en kreeg een Franse Verdediging voor de kiezen. Dat vind ik een irritante opening om tegen te spelen . Voor zwart is dit een uitstekende opening waarmee ook scherp aanvallend spel mogelijk is. Maar dat geldt ook voor de witspeler. Ik koos voor systeem Pd2 i.p.v. het veel gespeelde Pc3 met de uitval Dg4 op zet 9 ter voorbereiding van een koningsaanval. Het zorgde ervoor dat zwart niet kon rokeren en zijn koning lekker in het midden kon blijven staan. Bij een rondgang langs de borden en met de 0-2 voorsprong , vond ik het nodig om remise aan te bieden in een kleine + stelling voor wit. 0,5 – 2,5 . Bij de analyse achteraf bleek ik overigens gewoon gewonnen te staan.

Kort daarna konden de stukken op bord 4 in het doosje. Mees kwam met zwart ook in een Italiaanse opening terecht. Mees speelt met beide kleuren altijd aanvallend en krijgt daarmee vaak zeer scherpe stellingen. Niet altijd zonder risico maar het is wel leuk om naar te kijken. Dit keer ging het allemaal redelijk soepel. Na het openen van de f-lijn ,rokeerde Mees lang en bracht zijn twee torens op de f-lijn in stelling. Vervolgens ging de pion op f2 eraf en was het over en uit. 0.5 – 3,5. De winst voor het team was bijna binnen met nog 2 borden te gaan !!!

Luuk op bord 5 was prima uit de opening gekomen. Rustig spelend kwam hij steeds beter te staan. In het eindspel met enkele pionnen meer was de winst niet zo moeilijk meer. Het winnende punt was binnen , we stonden nu met 0,5 – 4,5 voor !!!

Jainendra , Prajit’s vader die op het laatste moment was ingevallen, was als laatste nog bezig. Tussen de wedstrijd door vertelde hij mij dat hij niet lekker uit de opening was gekomen. Hij was niet tevreden. Ik vond dat , na een kijkje op zijn bord te hebben genomen, wel mee vallen. Er waren geen directe dreigingen en als hij iemand op winst kon spelen ,dan was hij het wel. Uiteindelijk werd de partij remise en stonden wij met 1-5 voor en haalden zo dik verdiend onze eerste winstpunten binnen.

Gezien het spel van onze jeugd kan het zeker nog een leuke 2e seizoenshelft worden. Ik geniet er echt van om hen zo te zien spelen. We staan nu 3e in de poule en zullen proberen op 19 februari waar we tegen koploper Rijswijk zullen uitkkomen, nog een plaatje op te schuiven.