Voorburg 2 straalt in Delft

Op maandagavond 19 november reisde ons jeugdteam af naar Delft voor de 2e competitie-wedstrijd in de 4e klasse in de Haagse Schaak Bond. Tegenstander was DSC 8 , een team met zeer ervaren seniorspelers. Twee van onze jeugdspelers hadden net het zware Haags Weekend Toernooi achter de rug waar zij goede prestaties hadden neer gezet. Ik was zeer benieuwd hoe het team er nu voor stond.

Aan bord 2 zat Mees die geconfronteerd werd met een Spaanse opening. Mees heeft de tactische lessen over penningen goed onthouden want hij bezorgde zijn tegenstander op zet 5 een nare penning met zijn loper op g4. Deze penning zou 7 zetten later het waterloo betekenen voor zijn tegenstander. Toen ruilde Mees namelijk zijn loper af en verkreeg zijn tegenstander een lelijke dubbelpion en een open koningstelling. Hij brak de stelling verder open met de breekzet f5 waarna een fraai batterij van 2 torens en 1 dame van Mees keek naar de pion op f2. Toen ook deze pion verloren ging ( Mees stond ondertussen 2 pionnen voor) , stibbelde de tegenstander nog even tegen maar was de nederlaag een feit. 0-1 Voorburg.

Aan bord 3 speelde David. 1 van de spelers die dus dat toernooi achter de rug had. Veel uren maken is voor jonge spelers heel belangrijk. Net als rust tussen de wedstrijden door. Ik heb de wedstrijd van David niet helemaal kunnen volgen maar zag wel dat hij per zet zijn tegenstander steeds minder bewegingsruimte gaf. David bracht de stand naar een zeer comfortabele 0-2 !!!

Ik was verrast ,waar ging dit naar toe leiden !?

Op bord 4 speelde Luuk. Hij kreeg met zwart een Damegambiet te verwerken. Luuk antwoordde met een soort Slavisch ( c6) maar wist kennelijk de zet volgorde niet. Zijn tegenstander verzuimde vervolgens om groot voordeel uit de opening te halen. En tja, als je zelf niet scoort, dan krijg je vaak de deksel op je neus. Zo ook nu. Luuk kwam er uiteindelijk goed uit, voerde op het juiste moment een tegenaanval uit en zo stond het opeens 0-3 !!!

Gaan wij hier onze eerste overwinning behalen !!!

Op bord 5 speelt Prajit die net als David een zwaar toernooi achter de rug had, een wat ongelukkige partij. In een open partij verrekende hij zich en kwam een stuk achter. Hij wist het de tegenstander lang moeilijk te maken maar trok toch aan het kortste eind. 1-3.

Tja, een overwinning zat er nog steeds in. En aan bord 1 zit de team- en jeugdleider annex trainer. trainer. Een remise volstond voor onze eerste overwinning. Ik opende met het Loperspel ( e4 , Lc4). Een opening waarin ik vorige week nog een 2000+ speler wist te verschalken. Wederom kwam ik prima uit de opening en toen…………. Een verschrikkelijke misrekening. Ik dacht een kwaliteit te kunnen winnen, maar verloor uiteindelijk een volle toren. Ik had namelijk de zet die ik speelde, twee zetten eerder moeten spelen. Dom ,dom , dom. Mijn tegenstander pakte dit cadeautje natuurlijk terecht aan en won gedecideerd. 2-3 .

Dus kwam de druk op de schouders van onze jongedame Noor. Ze had gelukkig niet in de gaten dat deze druk er was en dat is maar goed ook. Het zou onnodig afleiden van haar goede spel. Noor kreeg een Middengambiet ( e4 , e5 , d4) met de zwarte stukken voor de kiezen. Op zet 3 speelde zij een lelijke zet ( Ld6 ) waardoor haar andere loper moeilijker tot ontwikkeling kon komen. Echter , zij speelde het daarna goed en kwam ongeschonden uit de opening. Met een open c-lijn voor haar toren probeerde zij de tegenstander verder onder druk te zetten. Maar vergat een dubbele aanval op pion b6, die vervolgens verloren ging. Met wat materiele achterstand ging Noor vol in de aanval voor de winst. Maar met een fraaie tussenzet werd de aanval geneutraliseerd en werd een tegenaanval op haar koningstelling ingezet. Die was niet goed te verdedigen. 3-3 !!!

Ons eerste matchpunt is binnen en ik heb genoten van het fraaie spel van onze jeugdspelers !!! Je ziet en merkt aan alles dat zij allemaal flinke stappen vooruit aan het maken zijn. Door geklungel van jullie jeugdleider hebben wij deze keer niet de volle winst kunnen binnen slepen. Maar dat lijkt een kwestie van tijd. Iedereen maakt weleens blunders mee en nu was ik kennelijk aan de beurt.

We gaan er een mooi seizoen van maken. Volgende wedstrijd op 7 december thuis tegen Scheve Toren 3