Voorburgse Meesters op Haags Jeugd Weekend Toernooi

3 jonge Voorburgse Meesters deden mee aan het Haags Jeugd Weekend Toernooi op 28 en 29 december. Nu is de term weekend wat misleidend want het toernooi werd op doordeweekse dagen gespeeld. Vlak voor de kerstvakantie zag het er nog wat somber uit qua aantal deelnemers. Maar na extra mailing ( ook bij onze vereniging) kwamen er uiteindelijk toch meer deelnemers dan vorig jaar. En dat is verheugend om te zien en betekent ook dat schaken nog steeds in de lift zit.

Wie deden er van Voorburg mee ? Allereerst Jie-Ren, die vorig jaar overtuigend de C-groep wist te winnen en ook overall toernooi-winnaar werd. Dit jaar mocht hij het in de B-groep proberen te herhalen. Daarnaast de Meesters Tim en David. Voor beiden hun eerste echt serieuze ( en lange) toernooi in de C-groep.

Het toernooi bestond uit twee dagen met in de C-groep maar liefst 11 ronden. In de B-groep 7 ronden. En bij voorkeur diende er ook genoteerd te worden. In de B-groep verplicht, in de C-groep mocht het. Vrijwel iedereen deed dit ook omdat je naderhand partijen kan naspelen (analyseren) om te zien waar je wellicht betere zetten kan spelen.

Tim moest duidelijk wennen. Dit zijn geen gewone clubpartijtjes, maar echte wedstrijden waar iedereen wil strijden om te winnen prijzen. Cadeautjes worden er niet gegeven maar er wordt zwaar strijd geleverd. Tim’s eerste dag viel , ook voor hem, niet mee. Zijn openingen waren in orde maar in het middenspel ging er nog wel eens wat mis. Ik liet hem dat ook zien in de partij-analyse. En dat Tim dingen snel oppakt, werd de 2e dag duidelijk. Met 4 overwinningen en goed degelijk aanvalsspel sloot hij het toernooi af met 6 punten uit 11 wedstrijden. Een prima prestatie met de juiste houding !

Ook voor David was het wennen. Zeker omdat hij nu ook nog eens moest noteren en op de klok letten. De klok zou echter niet zo’n probleem vormen want David speelde vrijwel al zijn partijen op tempo. En dus eigenlijk te snel. Want ik denk dat wanneer hij in bepaalde stellingen iets langer had nagedacht, hij nog meer punten zou hebben behaald. Uiteindelijk behaalde David ook een mooie 6 punten uit 11 wedstrijden. Ook voor hem een prima prestatie , zeker ook gezien zijn leeftijd !!!

Jie-Ren mocht proberen zijn prestatie van vorig jaar in de B-groep te herhalen. Van te voren wisten we dat het niet makkelijk zou worden, gezien de deelnemerslijst. Veel jeugdspelers zijn hem wel bekend alhoewel hij nog niet tegen iedereen eerder had gespeeld. Maar ook de vorm speelt mee. En die liet hem deze keer bij momenten even in de steek. In zeker 2 partijen stond hij in een gewonnen stelling en had hij het in een combinatie kunnen uitmaken. Maar hij zag het tijdens de partij te laat . In de ene partij kostte dit een vol punt en in de andere een 1/2 punt. En dan eindig je niet bovenaan maar als 7e, 1 punt achter de winnaars. Jammer , maar er waren voldoende aanknopingspunten om toch positief teug te kijken en verder te groeien. Zijn openingen en middenspel zijn dik in orde. Nu moet de stap gemaakt worden om tactisch (lastige) combinaties sneller te herkennen en door te rekenen.

Maar bovenal vond ik het leuk dat er weer meer Voorburgse schaakmeesters mee doen met toernooien. Dus ouders, ook in het nieuwe jaar hoop ik op jullie steun te mogen rekenen en dat jullie de kinderen stimuleren zoveel mogelijk wedstrijden te spelen. Zonder jullie hulp lukt het niet. Laten wij er met zijn allen een mooi schaakjaar voor onze kinderen van maken. Happy New Year !!!