Voorburgse Meesters in Amsterdam

Het nieuwe jaar is net begonnen maar de schaakkalender zit voor wat betreft januari al aardig vol. Er is, voor wie meer wil dan alleen op de club een partijtje spelen, veel te kiezen uit verschillende toernooien in het land. Ook voor de jeugd. En zo kwam het dat drie van onze jeugdige Meesters in spe op zondag 8 januari naar Amsterdam reden. Om daar mee te doen met de Amsterdamse Grand Prix.

Ook in deze regio worden, net als bij ons , regelmatig jeugdtoernooien georganiseerd voor de (school) schakende jeugd. Voor onze drie meesters was het vooral leuk om eens tegen hele andere tegenstanders uit te komen, al had 1 meester wat dat betreft pech (maar daarover later meer)

Simon werd, op basis van zijn rating, behoorlijk hoog ingedeeld. Hij mocht strijden voor een beker in groep 4. Op de lijst van deelnemers in zijn groep zag ik wel wat bekende namen dus ik wist op voor-hand dat het voor hem pittig zou worden. Simon had er zin in en zat iedere ronde rustig en geconcentreerd achter het bord. En dat valt nog niet mee hoor, met vele kleinere kinderen in de zaal en ouders die kletsen. Uit 7 wedstrijden behaalde hij 2 overwinningen en 1 remise. Zeker gezien zijn tegenstanders een keurig resultaat. Nog even doorzetten en de prijzen zullen binnen komen.

Mees mocht aantreden in groep 6. Als kersvers schoolschaakkampioen HSB trad hij met veel zelfvertrouwen het strijdperk in. Goed gebruik makend van zijn tijd en actief spel maakte hij het elke tegenstander zeer lastig. Zo lastig zelfs dat hij heel lang streed om de bovenste podiumplaatsen. En dat lukte ook. Met een mooie 4,5 uit 7 behaalde hij keurig een 3e plaats en een fraaie beker er bij.

Jie-Ren deed mee in de zogenaamde Champions League. Dat is een toernooi-formule die bedoeld is voor spelers met een jeugdrating boven 1200. De gedachte hierachter is om het ook voor de sterkere (oudere) jeugdspelers aantrekkelijk te maken dit soort jeugdtoernooien te blijven spelen. Er wordt ook niet gespeeld om bekers, maar om kleine geldprijzen. In Den Haag zijn dit de formule A/B/C groepen.

Met kleine stapjes zal dit mogelijk kunnen uitgroeien naar een waardig evenement. Wij zien nu al dat jeugdspelers elkaar in de regio bij deze toernooien opzoeken. Nu is het natuurlijk de bedoeling dat je dan in Amsterdam ook tegen Amsterdamse regionale schakers speelt. Ook al ga je er met andere clubgenoten naar toe. En het zou dan fijn zijn als de organisatie rekening houdt dat dezelfde clubspelers niet bij elkaar in de vierkamp zitten. En laat dit nou net wel gebeuren.

Jie-Ren is namelijk ook lid van svBotwinnik uit Zoetermeer. Hij speelde hier met een team in de Landelijke Meesterklasse. Twee van zijn clubgenoten gingen ook naar dit toernooi. En ja hoor, zij werden keurig bij elkaar ingedeeld. Lekker dan, ga je naar Amsterdam, speel je nog tegen elkaar. De lol is er dan wel al een beetje van af. Van te voren had ik afgesproken met Jie-Ren om dit toernooi te gebruiken als voorbereiding op zijn regionale finale van de PK-C, in februari. Probeer eens wat andere openingsvarianten uit. Dat deed hij dan ook.

Met 1 uit 3 was het eindresultaat niet geweldig maar het doel was wel bereikt. Een zware nederlaag bracht in zicht dat een bepaalde openingsvariant in elk geval niet meer op het bord komt. Al met al was het een leuke dag en in een andere omgeving. Er komen dit seizoen nog wel wat Grand Prix in Amsterdam. Kijk maar eens op www.sgaschaken.nl  Het is voor de kinderen leuke en leerzaam. En ouders kunnen zomaar even enkele uren de Amsterdamse binnenstad in. Niet verkeerd toch !?