Voorburgse Meesters actief in het Westland

In het Westland ? Is dat ook in Nederland ? Jawel, het stukje land tussen Den Haag en Rotterdam waar veel van onze groente en fruit vandaan komt. En in hun vrije tijd schaken ze ook. En goed. Ook het jeugdschaken is daar volop in ontwikkeling. Onlangs een jeugdschoolschaakplan in de uitvoering gezet en de grote aanjager van het plan Chesscity (m.b.v. computers kinderen leren schaken) komt ook hier vandaan. Al met al een geweldig mooie opsteker voor het schaken en in het bijzonder ook voor de HSB

Afgelopen zaterdag waren 4 van onze jonge Voorburgse Meesters te gast in de Lier. Zij deden mee aan het Persoonlijk Kampioenschap categorie E. De Meesters David, Ching Sui, Ian en George gaven acte de presence. Hoe deden zij het ?

Ian en George moeten duidelijk nog wennen aan het spelen van dit soort wedstrijden. Schaken met klok en op een andere locatie tegen verschillende tegenstanders is natuurlijk leuk en spannend. Je leert veel van dit soort wedstrijden. Ian behaalde uiteindelijk 2 punten en George 3 punten ( uit 7 ). Niet slecht en het was een leerzame dag waardoor wij verder kunnen werken aan het verbeteren van hun schaaktechniek.

Ching Sui heeft , ondanks zijn leeftijd, al iets meer wedstrijdervaring. Speelt nog wel eens te snel maar ook dit onderdeel gaat steeds beter. In de 1e ronde mocht hij al tegen de favoriet Jesse. In deze partij kwam hij heel ver mar verloor uiteindelijk op basis van meer schaakervaring en techniek. Hij behaalde 4 punten uit 7 ronden en eindigde daardoor op een gedeelde 4e plaats.

David maakt nog iets grotere vorderingen. In dit toernooi schatte ik hem heel hoog in, wellicht zelfs een plaatsing voor het NK. David had er zin in en speelde goed. Ook hij moest tegen favoriet Jesse. Kwam heel goed te staan maar Jesse vond uiteindelijk nog net een ontsnapping in flinke tijdnoodfase .Hierdoor kwam David op een punt achterstand en wist dit niet meer goed te maken. David scoorde uiteindelijk 5 punten uit 7 en eindigde op een zeer fraaie gedeeld 3e plaats.

Bijzonder was overigens dat hier het gehele E-team mee deed. Zij gaan op zaterdag 18 februari proberen een plaats te bemachtigen voor het Landelijk Jeugdkampioenschap E op 13 mei a.s. Het team wordt nog aangevuld met onze vrouwelijke Meester Laura Jansen die namens onze vereniging zich al had geplaatst voor het NK meisjes.